Brancheclub: wachttijd voor netaansluiting laadpaal onacceptabel
Consumenten moeten vaak „onacceptabel” lang wachten voordat zij een laadpaal voor hun elektrische auto kunnen plaatsen. Dat komt vooral doordat er vertragingen zijn bij de aanleg van netaansluitingen voor laadinfrastructuur. Verder zitten de hoge stroomprijzen laadinfrastructuurbedrijven in de weg. In sommige gevallen wordt zelfs verlies geleden op de verkoop van energie aan elektrische rijders. Vereniging DOET, de brancheorganisatie van en voor laadinfrastructuurbedrijven, trekt daarom aan de bel bij het kabinet. Ook omdat klimaatdoelen door de problemen mogelijk niet worden gehaald.
„Nederland is koploper op het gebied van laadinfrastructuur”, aldus DOET-voorzitter Erik van Voorden. „Het afgelopen jaar is er echter een kentering ontstaan. Het plaatsen van 1,7 miljoen laadpunten, zoals in het Klimaatakkoord afgesproken, halen wij op deze manier niet.”
Volgens Van Voorden moeten er enkele maatregelen worden getroffen om de verdere uitrol van laadinfrastructuur niet verder in gevaar te brengen. Zo wil de organisatie meepraten met de stuurgroep Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Verder moeten de aanvraag en de realisatie van netaansluitingen voorspelbaarder en transparanter zijn. Tot slot wil de DOET-voorzitter dat kortingen op energiebelasting voor laaddiensten zeker de komende vier jaar behouden blijven. Ook de btw-korting voor elektrisch laden moet blijven bestaan.
DOET deed zijn beklag bij Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, tijdens haar werkbezoek aan de laadbranche op maandag. Daarbij werd ook een afschrift overhandigd van de brandbrief die DOET eerder stuurde naar Netbeheer Nederland over de sterk opgelopen wachttijden bij het aansluiten van laadpalen.