De eerste cd-speler: duur, maar innovatief
De cd-speler viert zaterdag zijn veertigjarig jubileum. Het Japanse bedrijf Sony brengt het apparaat op 1 oktober 1982 voor het eerst op de markt. Mensen kunnen vanaf dat moment thuis een cd’tje draaien, maar dat is dan vanwege het gepeperde prijskaartje niet voor iedereen weggelegd.
Op 17 augustus 1982 rollen de eerste cd’s uit de drukmachine. De cd –de afkorting voor compact disc– is eigenlijk al in 1979 een feit, maar wordt nu op grote schaal geproduceerd. De nieuwe muziekdrager moet het opnemen tegen het tot dan toe gebruikelijke cassettebandje.
De voordelen van het platte schijfje zijn duidelijk. Zo hoeft er niet meer te worden teruggespoeld om de geluidsopname opnieuw te beluisteren. Daarbij maakt de cd –in tegenstelling tot het cassettebandje– geen gebruik van een tape, dat gevoelig blijkt voor slijtage en hoge temperaturen. Uit diverse tests blijkt dat de cd wél tegen een stootje kan; vervormd geluid en ruis is met het robuuste schijfje verleden tijd.
Om naar een cd te kunnen luisteren, is alleen nog een cd-speler nodig. Samen met het Nederlandse bedrijf Philips heeft Sony dan al jarenlang aan de ontwikkeling van de cd gewerkt. Voor de introductie van de eerste cd-speler kan het Japanse bedrijf het wel alleen af: op 1 oktober brengt Sony de CDP-101 –zoals de eerste cd-speler gaat heten– op de Japanse markt.
Met de CDP-101 haalt de consument, voor die tijd, een knap staaltje techniek in huis. Via een uitschuifbare lade kan de cd in de speler worden geplaatst. Met de bijbehorende afstandsbediening kan de luisteraar met één druk op de knop naar het volgende nummer luisteren of de muziek op pauze zetten. De display toont precies welk nummer van de cd op dat moment wordt afgespeeld.
Philips
Voor al die vernuftige innovaties betaalt de consument echter wel de hoofdprijs. Bij de introductie van de CDP-101 moet de klant niet minder dan 168.000 Japanse yen, zo’n 730 dollar, neertellen. In maart 1983 komt Sony’s eerste cd-speler ook in de Verenigde Staten en Europa op de markt.
In datzelfde jaar lanceert Philips eveneens een cd-speler: de CD100. Het Nederlandse bedrijf probeert de Japanse concurrent af te troeven door onder meer veel aandacht te besteden aan het ontwerp van het apparaat. Zo is de uitvoering zilverkleurig en moet, om een cd in de speler te leggen, een speciaal bedachte klep worden geopend. Hierdoor is de glazen lens van het loopwerk goed te zien; heel wat anders dan de ‘eenvoudige’ cd-lade van Sony.
Ook in Nederland moet de consument diep in de buidel tasten. De CD100 van Philips ligt aanvankelijk voor niet minder dan 2000 gulden in de winkels. In de jaren die volgen, komen meer cd-spelers op de markt, waardoor de prijzen dalen. Zo kost een speler in 1987, vijf jaar na de verschijning van het eerste exemplaar, gemiddeld zo’n 600 gulden.
Populariteit
Door de opkomst van streamingsdiensten daalt de populariteit van de cd al jaren. Toch gaan er in 2021 volgens MRC Data –een bedrijf dat muziekdata analyseert– over de hele wereld ruim 40 miljoen exemplaren over de toonbank. Daarmee zijn er voor het eerst sinds 2004 meer exemplaren verkocht ten opzichte van het voorgaande jaar.