Hoge inflatie drukt op resultaten bouwmarkt Hornbach
Bouwmarktketen Hornbach merkt dat de flink opgelopen inflatie drukt op de resultaten. Het bedrijf kampt met hogere kosten en rekent de prijsstijgingen maar op beperkte schaal door aan de consument. En terwijl de vraag naar bouw- en doe-het-zelfproducten nog steeds sterk lijkt, vallen de marges daardoor toch lager uit.
De winst voor belasting en rente is in de zes maanden tot eind augustus met zo’n 18 procent gezakt tot circa 276 miljoen euro. Volgens Hornbach speelt wel mee dat in de vergelijkbare periode vorige jaar nog sprake was van een recordresultaat.
In de zomermaanden hebben opnieuw veel mensen in en om hun huis geklust, constateert de keten. Daarbij viel het de onderneming op dat mensen ook meer probeerden om hun huis wat wat energiezuiniger te maken. De opbrengsten stegen met ruim 5 procent tot bijna 3,5 miljard euro.
Het Duitse familiebedrijf zag de verkopen vooral buiten de thuismarkt oplopen. Hierin had ook de Nederlandse markt een belangrijk aandeel. „We blijven onze marktpositie als grootste bouwmarkt van Nederland versterken”, zegt directeur Evert de Goede van Hornbach in Nederland. „Eind maart openden we een nieuwe vestiging in Enschede en de bouw van onze achttiende vestiging in Nijmegen is inmiddels gestart.”
Hornbach blijft voorlopig vasthouden aan zijn eerder gedeelde financiële verwachtingen voor het hele boekjaar. De prognose is dat de omzet licht blijft groeien. Wel valt de winst waarschijnlijk iets meer dan 10 procent lager uit vergeleken met vorig jaar.