Mensenrechtenwaakhond: ontwikkeling dove leerlingen in de knel
De ontwikkeling van dove en slechthorende leerlingen in Nederland zit „ernstig in de knel”, stelt het College voor de Rechten van de Mens na onderzoek. Reden is dat deze groep leerlingen moeite heeft met het vinden van passend onderwijs. Ze wisselen vaak van school omdat ze onder hun niveau moeten werken of juist te weinig ondersteuning krijgen.
Ook worden volgens het College leerlingen geweigerd door scholen, „zonder onderzoek naar redelijke aanpassingen”. Voor het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau DSP-groep, werden onder meer dove en slechthorende leerlingen in het basis- en voortgezet en speciaal onderwijs geïnterviewd en belangenorganisaties ondervraagd. Andere knelpunten die door de leerlingen genoemd werden zijn eenzaamheid, vermoeidheid en onbegrip van leraren en medeleerlingen.
Volgens het VN-verdrag handicap moet in het onderwijs de leerling centraal staan, aldus het College. De overheid moet zorgen dat discriminatie van dove en slechthorende leerlingen wordt aangepakt en dat er aanpassingen aan het onderwijs worden gedaan als het kind dat nodig heeft. Ook kunnen aanpassingen op school helpen. Zo maakt het volgens leerlingen veel uit als een leraar niet met de rug naar de klas toe praat. Ook het herhalen van vragen van leerlingen en bijvoorbeeld het gebruiken van video’s met ondertiteling kunnen behulpzaam zijn.
Het gaat volgens het College om een „diverse groep” leerlingen met verschillende behoeftes. „Maatwerk is steeds het sleutelwoord.”