Economie

Sjanghai grootste haven ter wereld

Rotterdam mag zich niet langer de grootste haven ter wereld noemen, ondanks een recordhoeveelheid overgeslagen goederen in het afgelopen jaar. In totaal verwerkte de haven 354 miljoen ton, 8 procent meer dan vorig jaar. Sjanghai kwam echter uit op circa 380 miljoen ton.

Redactie economie
30 December 2004 19:54Gewijzigd op 14 November 2020 02:03

Rotterdam overtrof het record van 2003 met 26 miljoen ton. Dat was echter onvoldoende om de grootste haven ter wereld te blijven. De Rotterdamse wethouder W. van Sluis van Haven- en Economische Zaken heeft donderdagmorgen naar Sjanghai gebeld om de havenautoriteiten aldaar te feliciteren.

De pasbenoemde directeur H. Smits van het Havenbedrijf Rotterdam is niet rouwig om het verlies van de koppositie. Volgens hem is het van groter belang dat Rotterdam de grootste is in Europa. „Sjanghai is geen concurrent van ons. Wij werken juist veel samen en als het goed gaat met Sjanghai, is dat ook goed voor ons.”

Rotterdam kende ten opzichte van 2003 slechts één keer een grotere groei van de overslag, namelijk in 1979 (11 procent). Smits: „Je kunt met recht zeggen dat we er in een jaar bij hebben gekregen wat een haven als Gent in totaal doet.” Vooral de containerbranche deed het vorig jaar goed. De overslag steeg hier met 16 procent. Hierdoor is de werkgelegenheid in de haven met enkele honderden banen gegroeid en weet Rotterdam Europese concurrenten als Antwerpen, Hamburg en Bremen meer op afstand te houden.

Sterk groeiende regio’s en landen in de containersector zijn Midden- en Zuid-Amerika (Brazilië) en China. Dit Aziatische land heeft in 2004 de Verenigde Staten verdrongen als tweede ’containerland’ voor Rotterdam. Het Verenigd Koninkrijk blijft nummer één.

Om het groeiende containeraanbod te kunnen verwerken, breidt de haven de capaciteit flink uit. In de tweede helft van dit jaar is de uitbreiding van de Rotterdam Shortsea Terminal in het Eemhavengebied begonnen. Daarnaast komt er een nieuwe diepzeeterminal, Euromax, op de Maasvlakte. Ook wordt gewerkt aan de komst van de tweede Maasvlakte, waardoor het havengebied circa 1500 hectare groter moet worden.

De overslag van kolen, olieproducten, ertsen, schroot en zogeheten overig stukgoed nam ook toe. De aanvoer van ruwe olie (met 3 procent gegroeid tot 103 miljoen ton) was sinds 1980 niet zo groot. Ondanks de hoge olieprijzen waren de marges van de raffinaderijen erg goed.

Wethouder Van Sluis stelde dat de haven met de goede resultaten aantoont het hoofd koel te kunnen houden in lastige tijden. Hij wees daarbij op dreigende terroristische aanslagen en het schandaal rondom de miljoenen euro’s aan bankgaranties, die de voormalige havendirecteur Scholten eigenhandig afgaf.

Volgens de wethouder wordt nu het gevecht met de banken aangegaan die een beroep doen op de afgegeven bankgaranties. „Onze juristen zijn op oorlogssterkte”, stelde hij. Ook verwacht Van Sluis over ongeveer een maand te weten of gemeenten en het havenbedrijf juridische stappen ondernemen tegen Scholten en ’bedrijvendokter’ Van den Nieuwenhuyzen, voor wie de bankgaranties waren afgegeven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer