Economie

Consumentenvertrouwen naar nieuw dieptepunt gezakt

Consumenten waren nooit eerder zo somber als in september, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek woensdag. Het consumentenvertrouwen is deze maand met vijf punten gedaald tot een stand van min 59.

Redactie economie​
21 September 2022 07:43
beeld ANP, Olaf Kraak
beeld ANP, Olaf Kraak

Onder andere over de eigen financiële situatie bestaan veel zorgen. De nieuwe meting duikt diep onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar. Dat staat op min 9.

Bijna de helft van de respondenten in het onderzoek van het statistiekbureau verwacht de komende twaalf maanden geen geld opzij te kunnen leggen. Daarnaast was de bereidheid om aankopen te doen nog nooit zo laag als deze maand.

Consumenten waren ook pessimistisch over de economie, waarbij ze zowel over de afgelopen twaalf maanden als de komende twaalf maanden negatief oordelen. Sinds het begin van de metingen in 1986 waren Nederlanders niet zo somber over de economie.

De indicator van het consumentenvertrouwen is het gemiddelde van de saldi van de percentages van positieve en negatieve antwoorden. De score kan variëren van min 100 (iedereen antwoordt negatief) tot plus 100 (iedereen antwoordt positief). Bij een waarde van 0 is het aandeel pessimisten gelijk aan het aandeel optimisten.

Nederland heeft net als veel andere landen te maken met een erg hoge inflatie. Vooral de energieprijzen zijn gestegen, waardoor er veel zorgen zijn over de betaalbaarheid van de elektriciteits- en gasrekening. Dit was dan ook een groot thema op Prinsjesdag. Het kabinet kondigde maatregelen ter waarde van miljarden euro’s aan om de koopkracht te stutten, waaronder een prijsplafond voor elektriciteit en gas.

Consumptie

Ondanks het dalende consumentenvertrouwen hebben Nederlanders in juli 6,2 procent meer uitgegeven dan in dezelfde maand vorig jaar. Het CBS meldt dat vooral extra geld ging naar diensten, zoals restaurantbezoek, de kapper of een internetabonnement. Ook kochten consumenten meer kleding en schoenen.

Het statistiekbureau wijst erop dat in juli 2021 weer enkele coronamaatregelen van kracht waren. Zo dwong een snelle toename van het aantal besmettingen de overheid om de openingstijden in de horeca te beperken. Ook waren vaste zitplaatsen in cafés, restaurants en op evenementen verplicht en moesten nachtclubs opnieuw de deuren sluiten.

In supermarkten of speciaalzaken voor eten of drinken gaven Nederlanders minder uit. Gecorrigeerd voor de sterke prijsstijgingen daalden de uitgaven aan voedingsmiddelen, drank of tabak met bijna 1 procent. Consumenten tankten ook minder benzine of diesel aan de pomp. Daarnaast deden ze minder grote aankopen, zoals auto’s of nieuw meubilair.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer