Economie

KLM verlaagt tarieven wegens concurrentie

KLM is gedwongen de Europese tarieven structureel te verlagen wegens hevige concurrentie met vooral prijsvechters. De luchtvaartmaatschappij gooit de ticketprijzen op 1 januari tot ruim 40 procent omlaag.

ANP
30 December 2004 10:27Gewijzigd op 14 November 2020 02:03

De maatregel geldt voor alle vluchten vanaf Schiphol naar 66 Europese bestemmingen, aldus KLM woensdag.

De maatschappij wil met de goedkopere tickets passagiers terug krijgen in haar vliegtuigen. De inkomsten uit het Europees vervoer moeten daardoor toenemen. Het gaat om de grootste prijsverlaging uit de geschiedenis van KLM.

Door de opkomst van de prijsvechters -maatschappijen waarmee passagiers goedkoop kunnen vliegen- is de gemiddelde ticketprijs fors gedaald. Steeds meer mensen kozen daarom niet langer voor KLM. Volgens directeur E. Varwijk van KLM Nederland heeft de maatschappij op circa 40 procent van de Europese routes last van concurrentie door maatschappijen als easyJet en Ryanair.

Met het nieuwe ”Take Off’”tarief gaat de maatschappij de concurrentie aan met de prijsvechters op de vrijetijdsmarkt. Maandelijks worden vanaf 1 januari ruim 50.000 stoelen in de markt gezet die goedkoper zijn naarmate mensen vroeger boeken. Annuleren of wijzigen is bij deze klasse niet mogelijk.

De prijsverlaging is opvallend, omdat KLM eerder dit jaar nog aankondigde wereldwijd de ticketprijzen juist met 1 à 3 procent te verhogen. Het bedrijf kon zich dit vanwege de groeiende vraag veroorloven. De vliegtuigen zaten voller en de boekingen verliepen voorspoedig.

Volgens Varwijk heeft de luchtvaartsector zich wat hersteld nadat die de afgelopen jaren was getroffen door crises, zoals de terroristische aanslagen op 11 september 2001 in de Verenigde Staten, de besmettelijke longziekte SARS, de oorlog in Irak en de economisch onzekere tijden. De langetermijntrend is volgens hem wel dat de prijs omlaag gaat, vooral doordat consumenten via internet gemakkelijker kunnen winkelen in het grotere aanbod.

Onder meer de afschaffing van de commissie voor reisagenten stelt KLM in staat de Europese ticketprijzen te verlagen. De reisagenten raken hun vergoeding van 34 euro per verkocht ticket kwijt en dat scheelt de maatschappij miljoenen euro’s. KLM gaat voortaan bij boekingen via de eigen internetsite wel reserveringskosten in rekening te brengen, zodat de concurrentiepositie ten opzichte van de agenten eerlijk is.

KLM wil passagiers vanaf volgend jaar ook meer inzicht geven in de brij van toeslagen die ze moeten betalen. Mensen die een ticket kopen zijn in ieder geval ruim 51 euro kwijt aan een brandstof- en beveiligingsheffing, de luchthavenbelasting voor Schiphol en een toeslag voor de geluidsisolatie van woningen bij de luchthaven. Daar komen nog eens de luchthavenbelasting van de eindbestemming en een aantal variabele toeslagen bij.

KLM wil vooral meer zakelijke reizigers trekken, omdat daar meer aan te verdienen valt dan aan toeristen. Begin vorig jaar voerde de maatschappij al een nieuwe klassenindeling in, maar volgens Varwijk moet KLM nog een stap verder om de zakelijke reiziger te lokken. „Zakenmensen reizen ook steeds goedkoper en vaker economy.” Zo zaten in de jaren negentig volgens de directeur nog 84 tot 88 business class-stoelen in een grote Boeing, nu zijn dat er circa 35.

Vanaf 1 januari past KLM daarom weer de klassenindeling aan. Behalve de vorig jaar gelanceerde selectklasse voor reizigers die nog wel luxe willen, worden twee nieuwe tarieven geïntroduceerd voor zakenmensen. Deze zitten op het niveau van de oude economy class en zijn bedoeld voor de reiziger die veel flexibiliteit wenst en bijvoorbeeld dezelfde dag nog wil terugreizen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer