Harlingen en Enkhuizen willen deel bruine vloot weren
Harlingen en Enkhuizen gaan samen onderzoeken of ze historische zeilschepen zonder geldige papieren uit hun havens kunnen weren. Donderdag werd al bekend dat 39 historische schepen niet meer uit mogen varen.
De aanleiding voor het weren van de schepen is het ongeval op 31 augustus op de Waddenzee. De 12-jarige Tara uit Den Haag kwam die dag om het leven doordat ze werd geraakt door de afbrekende giek van het historische zeilschip waarop ze meevoer. De giek was aangetast door houtrot.
Na het ongeval stelde de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een onderzoek in naar 250 historische zeilschepen, die ook wel de bruine vloot worden genoemd. Bij de controle bleken 39 zeilboten geen geldige papieren te hebben. Deze schepen mogen van de inspectie niet meer varen.
Een groot deel van de bruine vloot ligt in Harlingen en Enkhuizen. Daaronder zijn ook schepen waarvan de papieren niet in orde zijn. De steden willen onderzoeken of ze deze schepen uit hun havens kunnen weren. Schepen van de bruine vloot krijgen diverse certificaten, die voor bepaalde tijd geldig zijn. Het certificaat voor de tuigage, waar onder meer de mast, giek en touwen onder vallen, is 2,5 jaar geldig. Het hoofdcertificaat geldt vijf jaar.
Onbegrijpelijk
Letselschadeadvocaat Herman Zandijk, die de ouders van Tara bijstaat, zegt blij te zijn met de beperkingen voor schepen zonder geldige papieren. Directeur Paul van Ommen van brancheorganisatie voor de chartervaart BBZ noemt het „onbegrijpelijk” dat schippers zonder geldige papieren rondvaren. Van Ommen zegt dat „een groep schippers kennelijk denkt dat het niet over hen gaat en het tuigage-certificaat laat verlopen en gewoon doorvaart.”