Prijsvechter easyJet zet vraagtekens bij hogere vliegtaks
De Britse prijsvechter easyJet, een van de grootste gebruikers van luchthaven Schiphol, zet vraagtekens bij de hogere vliegbelasting die het kabinet wil invoeren. Volgens de maatschappij wordt de sector met de belasting niet gestimuleerd om verder te verduurzamen.
De Telegraaf meldde op basis van ingewijden dat de vliegbelasting op bijna 30 euro per ticket uitkomt, 3,5 keer meer dan de toeslag die nu geldt. EasyJet legt uit dat transferpassagiers worden uitgesloten van de maatregel. Daarmee komt de rekening volledig op het bordje van de Nederlandse consument te liggen. Buitenlandse reizigers worden beschermd. Zij bezoeken Nederland dan wel niet, maar dragen wel degelijk significant bij aan de CO2-uitstoot, aldus easyJet.
Verder legt easJet uit dat duurzaam vliegen met een hoge bezettingsgraad door de regeling te weinig wordt gestimuleerd. De prijsvechter zegt dat een reiziger die bijvoorbeeld economyclass vliegt naar Madrid, met een geschatte uitstoot van 81 kilogram CO2 niet te vergelijken is met een passagier die businessclass naar Sydney vliegt, goed voor een geschatte uitstoot van 3360 kilogram CO2.
Verder zou minstens 50 procent van de inkomsten van deze belasting moeten worden gebruikt voor het ondersteunen van verduurzamingsinitiatieven in de luchtvaartsector. „Investeringen in nieuwe technologieën zijn namelijk hard nodig om de verduurzaming van de sector te versnellen”, aldus easyJet.