Eerste repatriëringsvlucht uit Sri Lanka
De eerste repatriëringsvlucht met Nederlandse toeristen uit Sri Lanka komt dinsdag om circa 13.50 uur aan op Schiphol. De vlucht van maatschappij Holland Exel zit vol met circa 180 klanten van reisorganisaties TUI en Thomas Cook. Op Schiphol staan medewerkers van het Rode Kruis en het Luchthaven Pastoraat klaar om de passagiers op te vangen.
Tijdens de vlucht die vanuit Colombo is vertrokken, hebben de passagiers via de gezagvoerder te kennen gegeven bij aankomst zo weinig mogelijk geconfronteerd te willen worden met pers. TUI (onder meer Arke, Holland International en Kras) en Thomas Cook (Neckermann) hebben daarom een speciale ruimte ingericht op de luchthaven, zodat de reizigers in alle rust met hun familie kunnen worden herenigd. Ongeveer 80 procent van de passagiers is volwassen en de rest kinderen.
Aan boord van het vliegtuig zijn extra dekens, kleding, eten en drinken meegenomen. Veel van de passagiers zijn hun spullen kwijtgeraakt door de vloedgolven die werden veroorzaakt door de zeebeving bij Sumatra.
Woensdagmiddag zal een tweede repatriëringsvlucht op Schiphol aankomen met Nederlandse toeristen uit Sri Lanka. De reisorganisatie Hotelplan heeft samen met onder meer Oad (SRC Cultuurvakanties) en FOX Vakanties een vlucht geregeld via maatschappij Martinair vanuit Colombo. Thomas Cook en TUI laten vrijdag ook nog een vlucht uit Colombo komen.
Algemeen directeur W. de Wolf van Hotelplan verwacht dat woensdag circa 260 passagiers worden teruggehaald via de vlucht met Martinair. Hotelplan heeft zelf ongeveer 170 klanten in Sri Lanka zitten, maar heeft met veertien personen nog geen contact kunnen krijgen.
Een zegsman van TUI stelt dat sommige reizigers ook niet weg willen uit Sri Lanka. „Zo maken klanten van ons via Kras een rondreis en omdat niet heel het eiland is getroffen, kunnen deze mensen ook goed blijven. Mensen zitten daar gewoon te genieten en hebben niet in de gaten wat er aan de hand is."
Hotelplan probeert reizigers toch te overtuigen gebruik te maken van de repatriëringsmogelijkheden. „De voorzieningen en hygiëne staan zodanig onder druk, dat er een grote kans is op epidemieën", aldus De Wolf.
Reisorganisatie Thomas Cook had ongeveer tweehonderd cliënten in Sri Lanka, de Maldiven en Thailand zitten. Daarvan zijn 75 mee teruggevlogen met het vliegtuig van Holland Exel. Met ongeveer vijftig reizigers heeft Thomas Cook nog geen contact gekregen. Zij zitten voornamelijk in Thailand. „We wachten nog op signalen. We gaan er vanuit dat ze nog leven, maar we blijven bezorgd", aldus G. Helming, directievoorzitter van Thomas Cook.
TUI had 156 reizigers in Sri Lanka, Thailand en Maldiven. Bijna honderd klanten van TUI zitten in het vliegtuig naar Nederland. TUI heeft met al haar reizigers in het getroffen gebied contact gehad.