Binnenland

Reisorganisaties halen klanten terug

De reisorganisaties zijn maandag bezig om de Nederlandse toeristen in de door de zeebeving getroffen regio terug te halen. Zo hebben TUI en Thomas Cook een terugvlucht geregeld voor hun reizigers in Sri Lanka vanuit Colombo. Hotelplan en OAD werken daarin samen met Martinair.

ANP
27 December 2004 13:16Gewijzigd op 14 November 2020 02:02

Het blijft volgens de reisorganisaties lastig om te inventariseren waar alle vakantiegangers zitten. Volgens het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) hebben nog niet alle touroperators hun klanten kunnen bereiken. Vooral doordat telefonische verbindingen niet goed werken, is het volgens ANVR-directeur R. Engeman moeilijk zicht te krijgen.

TUI bekend van onder meer Arke, Holland International en Kras heeft een groot deel van haar reizigers op Sri Lanka naar een centrale plek in de hoofdstad Colombo overgebracht. Volgens een woordvoerder kunnen in ieder geval 103 van de 158 klanten gebruikmaken van de terugvlucht die samen met Thomas Cook via vliegmaatschappij Holland Exel is geregeld. Thomas Cook (Neckermann en Vrij Uit) heeft circa 160 reizigers in Sri Lanka zitten.

TUI heeft inmiddels in alle getroffen gebieden alle klanten kunnen bereiken. Volgens een woordvoerder zijn de in totaal ruim 180 klanten lichamelijk in orde. Mensen zijn wel zwaar aangeslagen en sommigen hebben niet meer om hun lijf dan hun zwembroek. Daarom worden met de vlucht via Exel ook hulpverleners, kleding en dekens meegestuurd.

Volgens een woordvoerster van Thomas Cook is het lastig om klanten te bereiken op de Maldiven en het Thaise Phuket. Vooral als deze enkel een vliegtuigstoel bij de reisorganisatie hebben geboekt. Ook heeft TUI slechts zicht op de zogenoemde seats-only vakantiegangers. „Deze mensen hebben alleen een vliegtuigstoel bij ons geboekt en gaan dan zelf op stap."

Reizigers die via De Jong Intra Vakanties in Thailand of Maleisië zitten, kunnen ook gebruik maken van de mogelijkheid om terug te vliegen naar Nederland. De reisorganisatie zal geen speciale charters regelen, maar extra stoelen boeken bij diverse vliegmaatschappijen. De Jong Intra Vakanties heeft ongeveer honderd reizigers in de getroffen gebieden zitten.

Hotelplan heeft circa 170 klanten in Sri Lanka zitten en ruim vijftig op Phuket. „Van de mensen in Sri Lanka hebben we de indruk dat ze op schrammen en bulten na, in redelijk goede doen zijn. Iedereen is wel vreselijk geschrokken en wil zo snel mogelijk terug naar huis", aldus algemeen directeur W. Wolf van Hotelplan. De reizigers op Phuket heeft de reisorganisatie nog niet allemaal kunnen bereiken.

OAD weet dat de meer dan zestig OAD-reizigers op Phuket in veilig zijn. „Met nagenoeg iedereen is persoonlijk contact geweest", vertelt commercieel directeur J. ter Haar. Met een groep reizigers op Sri Lanka is nog geen contact geweest, maar de reisorganisatie gaat er vanuit dat ook zij in veiligheid zijn. „Zij zitten aan de noordkant van Sri Lanka en bovendien in het binnenland."

Reizigers die op het punt stonden naar Phuket te gaan, heeft OAD afgeraden om te vertrekken. Klanten krijgen de ruimte hun reis om te boeken, uit te stellen of kosteloos te annuleren. OAD beoordeelt woensdag de situatie opnieuw.

Ook Hotelplan stelt dat het voorlopig niet verstandig is om af te reizen naar de getroffen gebieden. „Er staat enorm veel water, de infrastructuur is slecht en het wordt weer behoorlijk warm. Hierdoor staat de hygiëne onder druk en bestaat het risico op ziektes", aldus Wolf.

TUI stopt vooralsnog met reizen naar Sri Lanka en heeft een voor vrijdag geplande vlucht naar het eiland is geannuleerd. Rondreizen door bijvoorbeeld Thailand kunnen volgens de zegsman veelal wel doorgaan door ze aan te passen met een bezoek aan een ander strand dan op Phuket.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer