VVN: opvoeren e-bikes moet verboden worden
Het opvoeren van elektrische fietsen en de verkoop van opvoersetjes moet verboden worden. Dat zegt Veilig Verkeer Nederland (VVN) na berichtgeving van De Telegraaf. Met opvoersetjes die online en bij sommige rijwielhandelaren te koop zijn, kunnen e-bikes snelheden van zeker 45 kilometer per uur halen. Dat levert op de toch al drukke fietspaden in grote steden levensgevaarlijke situaties op, aldus een woordvoerder van VVN.
Op fietspaden geldt een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur, zegt VVN. Vooral jongeren zouden de grenzen van hun e-bikes willen verkennen door ze harder te laten gaan met opvoerpakketjes. „Ouders moeten dat goed in de gaten houden. Maar ook fabrikanten zouden bijvoorbeeld kunnen nadenken over het technisch onmogelijk maken van het opvoeren van elektrische fietsen.”
Volgens VVN houden gerenommeerde fietsenmakers zich wel aan de afspraken. Die stellen de maximumsnelheden op e-bikes desgewenst alleen naar beneden bij, en niet naar boven. „Maar er zitten natuurlijk altijd beunhazen tussen die daar wel mee willen helpen.”
Sinds enkele jaren worden de ongevallen met e-bikes geregistreerd, maar over ongelukken met opgevoerde e-bikes zijn geen cijfers bekend. Wel merkt VVN dat het aantal (zwaar)gewonden en doden bij ongelukken met e-bikes geleidelijk toeneemt. In 2020 zaten 65 van de 203 doden bij fietsongevallen op een e-bike, het jaar daarop waren dat er 80 van de 207.
In juli nam de Tweede Kamer een motie van het CDA aan voor een verbod op het opvoeren van elektrische fietsen en betere handhaving op de maximale snelheid van 25 kilometer per uur voor e-bikes. Of er in de toekomst een rollerbank voor elektrische fietsen komt, is nog niet duidelijk. „Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is nog met het ministerie van Justitie en Veiligheid in gesprek over de handhaving, en er loopt nog een onderzoek.” De resultaten daarvan worden in het najaar verwacht.
In 2018 sloegen VVN en de Fietsersbond ook al alarm over de opgevoerde e-bikes.