Winkels verkopen meer trackers
Winkels verkopen deze zomer een stuk meer ‘trackers’ als gevolg van de chaos op luchthavens zoals Schiphol. Met deze kleine apparaatjes kan in de gaten worden gehouden waar bijvoorbeeld een koffer zich bevindt.
Reizigers lijken hier behoefte aan te hebben nu op verschillende luchthavens koffers achterblijven vanwege personeelstekorten.
Elektronicaketen MediaMarkt, webwinkel Amazon en verkoper van Apple-producten Amac verkochten de afgelopen maanden aanzienlijk meer van deze apparaatjes, die ongeveer zo groot zijn als een sleutelhanger. MediaMarkt verkoopt er ongeveer acht keer meer dan een jaar geleden, nadat de belangstelling voor trackers begin vorige maand snel toenam.
„We merken wel dat klanten azen op de trackers om ze mee te nemen op vakantie”, laat Amac weten, dat de Apple-tracker met de naam AirTag verkoopt. „Sinds twee maanden worden ze veel meer verkocht dan voorheen.” De keten wilde, net als Amazon, geen aantallen delen.
De trackers, zoals de AirTag of de SmartTag van Samsung, zenden een signaal uit waarna de locatie ervan wordt weergegeven in een app op de smartphone. Zo kunnen mensen zien waar het apparaatje en de bijbehorende koffer of tas, zich bevindt.
De snel gestegen populariteit heeft er wel voor gezorgd dat de apparaatjes soms moeilijk verkrijgbaar zijn. Amac heeft op dit moment bijvoorbeeld even geen voorraad omdat Apple moeite heeft met leveren. „Veel klanten nemen nerveus contact op over de voorraad. Dat aantal is erg gestegen. Deze week krijgen we weer veel trackers binnen”, klinkt het.
Ook bij MediaMarkt zijn om dezelfde reden sommige varianten weleens moeilijk verkrijgbaar. „Er is een enorme vraag en misschien vinden leveranciers het lastig om die bij te benen”, zegt een woordvoerder.
Schiphol en KLM zeggen te snappen dat passagiers een tracker gebruiken. Het signaal levert geen problemen op voor de cockpit, zegt een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij. „Het is helaas niet zo dat de tags het operationele proces bespoedigen”, stelt zij daar tegenover. KLM is wel bezig om te onderzoeken of en hoe het de AirTags kan toepassen.
Schiphol en KLM konden maandag niet precies aangeven wat de huidige stand van zaken is met het achterblijven van bagage op de luchthaven.
Claims
Bij reisverzekeraars zijn de afgelopen maanden honderden claims binnengekomen van reizigers die door de chaos op de grootste luchthaven van Nederland hun koffers kwijtraakten. Klanten krijgen van de verzekeraars de kosten vergoed die ze op hun bestemming maken om bijvoorbeeld toiletartikelen en kleding te kopen. Verzekeraars zeiden vorige week in het AD te verwachten dat deze meldingen slechts het topje van de ijsberg vormen.