Vrije genade
Het herdersambacht kwam in die tijd in verachting. Daarom hebben wij deze herders op het veld niet voor aanzienlijke personen te houden. Het waren geen aanzienlijken uit de paleizen, maar gewone mensen die op het veld werkzaam waren.Waarom, zult u vragen, worden de hemelse boden niet gezonden naar hen die toen de hoogste macht hadden? Waarom naar herders op het veld bij Bethlehem? Waarom niet naar Jeruzalem? Zullen wij maar zeggen dat deze goddelijke en hemelse evangelist het stof van de steden van Zich schudt omdat zij zichzelf het eeuwige leven onwaardig maken. Keizer Augustus is een dwingeland van de wereld en koning Herodes is een moordenaar. Zo haast hij van de geboorte gehoord heeft, wilde hij het Kind doden in de wieg. Zijn aanslag was wreed, zijn voornemen bloedig. Hij wil het leven der wereld doden.
Deze herders daarentegen schijnen nog gebleven te zijn bij de aloude oprechtheid en godvruchtigheid van de vaderen. Wij zullen daarom besluiten dat God de geboorte van Zijn Zoon verkondigt aan oprechte herders en niet aan de groten van deze wereld, die dan van de zaligmakende genade verstoken zijn. God gaat voorbij aan keizer Augustus en koning Herodes en neemt de herders aan. Die waren van nature niet beter, doch hier toont de Heere de vrijheid van Zijn genade.
Adrianus Bruynvisch, predikant te Zierikzee (Het heil is des Heeren, 1676)