Havens Rotterdam en Singapore werken aan duurzame scheepvaart
De grote havens van Rotterdam en Singapore gaan samenwerken bij het verduurzamen van de scheepvaart. Het Havenbedrijf Rotterdam en de Maritime and Port Authority of Singapore hebben een overeenkomst ondertekend voor de langste „Groene en Digitale Corridor” ter wereld. Het doel is om in 2027 de eerste duurzame scheepvaart op deze route te realiseren.
De samenwerking gaat onder meer over brandstof voor de scheepvaart. Singapore en Rotterdam behoren tot de grootste bunkerhavens ter wereld en zijn belangrijke schakels op scheepvaartroutes tussen Azië en Europa. De zeevaart gebruikt nu grotendeels nog dieselolie maar er zijn steeds meer duurzame alternatieven beschikbaar, zoals biobrandstoffen. Ook wordt gewerkt aan bijvoorbeeld synthetische brandstoffen en waterstof.
De twee havens hebben afgesproken een brede coalitie van verladers, brandstofleveranciers en andere bedrijven op te zetten om samen te werken. Het gaat bijvoorbeeld om grote containerrederijen als Maersk, CMA CGM en MSC, maar ook de olieconcerns BP en Shell. Verder zal ook digitaal meer werk worden gemaakt van efficiëntie in de scheepvaart om de aankomst van vrachtschepen te optimaliseren.
De overeenkomst werd ondertekend door topman Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam en Quah Ley Hoon, de topvrouw van de haven van Singapore. Ook de Singaporese minister van Transport en de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb waren aanwezig in Singapore bij de ondertekening.
„Met haar grote omvang is de scheepvaart één van de belangrijkste industrieën om te verduurzamen. Door partijen in de hele keten samen te brengen langs één van de grootste handelsroutes ter wereld, stellen we vervoerders in staat om over te stappen op CO2-neutrale brandstoffen en versnellen we de overgang naar duurzame zeevaart”, aldus Castelein in een verklaring.