Jeugd koopt nog steeds eenvoudig sigaretten of shag
Ruim 90 procent van de jongeren onder de 16 jaar die het probeert, lukt het uiteindelijk toch sigaretten, shag of andere rookwaar te kopen. Ondernemers zeggen daarentegen juist meer te controleren op leeftijd. Jongeren kopen wel steeds minder tabak.
Dat blijkt uit onderzoek dat de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) heeft laten doen. Sinds 1 januari vorig jaar is het verboden om tabaksproducten aan jongeren onder de 16 te verkopen.
Het onderzoek werd eind 2003 gehouden onder 1000 jongeren en 400 ondernemers. De VWA denkt dat recenter onderzoek soortgelijke uitkomsten zou opleveren, zei een woordvoerster woensdag.
De kans van slagen om toch aan rookwaar te komen, ligt in alle branches ruim boven de 90 procent. De ondervraagde jongeren geven wel aan dat ze vooral in horecagelegenheden vaker opmerkingen krijgen over hun leeftijd. Verder lijkt het erop dat het vooral voor 14-jarigen iets moeilijker is geworden om tabaksproducten te kopen, zowel bij pompstations en levensmiddelenzaken als horecagelegenheden.
De VWA liet tegelijk ook onderzoek doen onder vierhonderd ondernemers. Bijna 90 procent van de ondervraagden gaf opmerkelijke genoeg aan zich aan de leeftijdsgrenzen te houden, vooral door te vragen naar een identiteitsbewijs. De helft van de ondervraagde ondernemers (51 procent) zegt wel problemen te ondervinden bij de leeftijdscontrole.
Volgens de VWA blijkt uit het onderzoek dat jongeren in vergelijking met voorgaande jaren steeds minder vaak tabaksproducten kopen. Er is sprake van een daling van 26 procent in 1999 naar 9 procent in 2003.
De VWA zegt in de resultaten aanleiding om door te gaan met „intensieve controles” op de verstrekking van tabak aan jongeren.