Onderzoekers maken plan om CO2 uit lucht te halen met treinwagons
Het broeikasgas CO2 uit de lucht halen kan in de toekomst veel goedkoper worden door installaties daarvoor op treinwagons te installeren, schrijven Canadese onderzoekers in een plan dat ze daartoe hebben ontwikkeld.
Bijkomend voordeel van zulke rijdende installaties is dat ze niet zoveel weerstand zullen oproepen als vaste installaties die op het land worden gebouwd.
„Bijna iedereen wil de klimaatcrisis oplossen, maar niemand wil dat in zijn eigen achtertuin doen”, stelt chemicus Geoffrey Ozin van de Universiteit van Toronto, een van de betrokken wetenschappers, in een verklaring. Hij voegt eraan toe dat voor installaties op treinwagons ook geen bouwvergunningen nodig zijn. De benodigde infrastructuur ligt er bovendien al, in de vorm van treinrails.
Het afvangen van koolstofdioxide (CO2) staat nu nog in de kinderschoenen, maar er zijn wereldwijd tal van initiatieven om de techniek verder te helpen. In IJsland staat sinds vorig jaar een fabriek van het bedrijf Climeworks, die het broeikasgas uit de lucht filtert en in de vorm van steen opslaat onder de grond. Dat is veilig, maar nog wel duur.
Een voordeel van het gebruik van rijdende treinen, is volgens de Canadese bedenkers van het rijdende CO2-afvangsysteem dat geen afzonderlijke ventilatoren nodig zijn om lucht aan te zuigen. In hun ontwerp worden de speciale wagons voorzien van grote luchtinlaten, waar de met CO2 vervuilde lucht vanzelf door naar binnen stroomt als de trein rijdt. De benodigde energie die het systeem nog wel nodig heeft, kan bijvoorbeeld worden opgewekt met zonnepanelen aan de buitenkant van de wagon. Ook kan energie worden teruggewonnen wanneer de trein remt, opperen de onderzoekers. In elektrische en hybride auto’s is dit al jaren een beproefd concept.
Al met al denken de onderzoekers dat het ooit mogelijk moet zijn om dit soort systemen voor minder dan 50 euro per ton CO2 te laten draaien. Dat is „commercieel aantrekkelijk”, concluderen ze. Bedrijven in Europa zijn momenteel zo’n 85 euro per ton kwijt als hun CO2-uitstoot boven een vastgesteld niveau uitkomt.
De Canadezen hebben een artikel over hun concept gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Joule.