FrieslandCampina: Winkelprijs zuivel zal verder stijgen
Nederlanders gaan de komende maanden nog meer betalen voor voedsel, waaronder melk en zuivelproducten. Dat zei topman Hein Schumacher woensdag bij de presentatie van de halfjaarcijfers van zuivelreus FrieslandCampina.
Volgens Schumacher stijgt de inflatie sneller dan de consument tot nu toe in zijn boodschappenmandje merkt. Er komt volgens hem daarom zeker een inhaalslag.
FrieslandCampina was het afgelopen halfjaar voorzichtig met prijsverhogingen naar de supermarkten. „We kunnen niet elke maand met een nieuwe verhoging komen”, zei de topman. Maar intussen stijgen de kosten voor het zuivelconcern, waardoor de marges kleiner worden.
Belangrijkste kostenpost is de melkprijs die het coöperatieve zuivelconcern betaalt aan de ruim 10.500 aangesloten melkveebedrijven in Nederland, Duitsland en België. Deze zogeheten garantieprijs, een maandelijks bijgestelde basisprijs voor boerderijmelk, staat deze maand op een historisch hoogtepunt van 60 euro per honderd kilo geleverde melk. In januari was dat nog 45 euro. Maar ook andere kosten namen toe, zoals verpakkingen en de lonen van de werknemers.
FrieslandCampina heeft als coöperatie tot doel de melk van de leden tot waarde te brengen. De onderneming wil met de boerenmelkprijs in de Europese top blijven staan. Maar veel hoger dan de huidige 60 euro zit er niet in, zei Schumacher.
De topman wees op de vele onzekerheden van dit moment. Hij noemde de inflatie, oplopende grondstoftekorten, de oorlog in Oekraïne, afnemend consumentenvertrouwen, de voortdurende coronapandemie en de stikstofplannen van het kabinet. Omdat de gevolgen voor FrieslandCampina onduidelijk zijn, heeft het concern besloten geen tussentijdse nabetaling aan de boeren uit te keren.
Op zichzelf zouden de halfjaarresultaten aanleiding zijn voor een nabetaling van 1,94 euro. De zuivelreus heeft in het eerste halfjaar namelijk aanmerkelijk beter gedraaid dan in dezelfde periode in 2021. De netto-omzet steeg van 5,5 naar 6,6 miljard euro. De nettowinst ging van 77 miljoen naar 139 miljoen euro. FrieslandCampina profiteerde onder meer van prijsverhogingen, de heropening van de horeca en uitbreiding van de verkoop van kindervoeding in China.
Het stikstofbeleid zal tot een aanzienlijke krimp van de Nederlandse melkveestapel leiden. Wat dit voor FrieslandCampina betekent is nog onduidelijk. Schumacher vindt dat vooral technologie moet helpen om de stikstofuitstoot uit de veehouderij te verminderen. Volgens hem onderschat het kabinet „de enorme impact” die een krimp van de veestapel op toeleverende en verwerkende bedrijven in de agrarische sector zal hebben. FrieslandCampina hoopt de vermindering van de Nederlandse melkstroom deels te compenseren door nieuwe leden te werven in Duitsland en België.