ABN AMRO: winkelverkopen op peil ondanks vertrouwensdip
Hoewel het consumentenvertrouwen op het laagste punt ooit staat, lagen de verkopen van de meeste detailhandelszaken vorige maand nog boven het niveau van voor de coronapandemie. Tankstations en doe-het-zelfzaken staan wel in de min, concludeert ABN AMRO in een rapport op basis van transactiedata.
De bank wijst erop dat onder normale economische omstandigheden hoge inflatie tot gevolg heeft dat de consumentenbestedingen dalen omdat de koopkracht dan achteruit gaat. „Toch hebben veel retailbranches hier nog maar beperkt last van”, stellen de economen. Mogelijk komt dit doordat veel consumenten in 2020 en 2021 minder hebben uitgegeven als gevolg van verschillende lockdowns. Daardoor hebben ze veel spaargeld over.
„Tevens is het tempo van de loonstijgingen in de afgelopen maanden toegenomen, al zijn de prijzen van consumentengoederen, zeker sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, nog veel sneller opgelopen”, staat in het rapport.
De bestedingen nemen bij de meeste branches, zoals tuincentra, elektronica en sport, inmiddels wel af. Tankstations zien de verkopen het meest teruglopen, doordat prijzen voor brandstoffen veel sterker zijn gestegen dan die voor andere producten. „De bestedingen aan doe-het-zelfzaken zijn inmiddels ook onder het niveau van drie jaar geleden gedoken. Een reden hiervoor kan zijn dat onder meer de prijzen van onderhoudsmaterialen voor woningen in juni van dit jaar 20 procent hoger liggen dan drie jaar geleden”, aldus ABN.