Eerste luchtvaartshow sinds corona vooral voor Boeing van belang
De luchtvaartshow die komende week in het Britse Farnborough gehouden wordt, is vooral voor het Amerikaanse Boeing van belang, in de strijd met Airbus. Gelet op het aantal orders lopen de Amerikanen namelijk ver achter op hun Europese concurrent. De twee vliegtuigbouwers vormen een soort duopolie als het gaat om vliegtuigleveringen wereldwijd.
De show in Zuid-Engeland is de eerste grote commerciële bijeenkomst sinds het begin van de coronacrisis. Tijdens de luchtvaartshow worden doorgaans veel nieuwe deals aangekondigd, althans dat was zo voordat corona de luchtvaart bijna twee jaar lamlegde. Ook nu zijn de verwachtingen hooggespannen, ook omdat de luchtvaartsector vaart wil maken met verduurzaming en nieuwe toestellen in doorsnee een stuk zuiniger zijn dan oude toestellen.
De laatste tien jaar heeft Airbus duidelijk de markt mee. De Europese onderneming heeft haar marktaandeel vergroot tot bijna 70 procent bij de zogeheten narrow-body vliegtuigen, veruit de meest gebruikte categorie vliegtuigen. Boeing worstelt ondertussen met een reeks problemen.
Zo kampt het Amerikaanse concern met kwaliteitsproblemen bij de 787 Dreamliner. Daarnaast lukt het Boeing maar mondjesmaat de verkoop van de 737 MAX op stoom te krijgen na twee dodelijke ongevallen in een korte tijd met het toestel een paar jaar geleden. De 737 MAX bleef na de rampen een tijdlang aan de grond. Pas na een update mocht het vliegtuig weer worden gebruikt. Maar nog altijd is de wettelijke goedkeuring niet overal geregeld. De verkoop van het toestel loopt jaren achter op schema.
De laatste tijd kondigde zowel Boeing als Airbus een vloedgolf aan nieuwe deals aan, waarmee ook de vraag rijst of het aantal orders op Farnborough de pre-covidniveaus zal gaan halen. British Airways-moeder IAG gaf in mei pas een definitieve klap op een bestelling voor 737 MAX-vliegtuigen, waarover tijdens de luchtvaartshow van Parijs in 2019 al een voorlopig akkoord was bereikt. Airbus maakte vorige maand bekend een enorme deal ter waarde van 37 miljard dollar te hebben gekregen van vier Chinese luchtvaartmaatschappijen.
Kenners zien nog wel ruimte voor tientallen, zo niet honderden deals, al blijft de vraag of die komende week allemaal rond zullen komen. Een van de grootste deals die wordt verwacht is er een die voordelig uitvalt voor Boeing. Delta Air Lines zou meer dan honderd 737 MAX-toestellen willen bestellen. Het zou de eerste keer zijn dat de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij dit type toestel koopt.