PepsiCo positiever door sterke verkopen frisdrank en zoutjes
PepsiCo is positiever geworden over de omzet dit jaar. Het bedrijf achter frisdranken als Pepsi en 7Up, maar ook Lay’s chips en cruesli van Quaker ziet dat consumenten meer frisdranken en zoutjes kopen. Zelfs nu de prijzen stijgen, neemt die vraag niet af, zeker niet in de Verenigde Staten. Mensen eten liever thuis dan buiten de deur nu de inflatie hoog is.
Toch lijkt er wel een plafond bereikt te zijn van prijsstijgingen. Steeds meer supermarkten weigeren prijsstijgingen door te voeren en zetten druk op bedrijven door hun producten niet in de schappen te leggen totdat het geschil is opgelost. PepsiCo-producten werden zo eerder dit jaar een tijdje geweerd door een Canadese supermarktketen.
Dat had desondanks geen gevolgen voor de omzet van PepsiCo in het tweede kwartaal. Die steeg met 5,2 procent tot 20,2 miljard dollar. Omgerekend is dat 20,1 miljard euro. De winst ging wel omlaag omdat het bedrijf een afschrijving van 1,4 miljard dollar deed op Russische activiteiten.
Voor heel dit jaar denkt PepsiCo de omzet met 10 procent te zullen verhogen. Eerder ging het concern nog uit van een toename van 8 procent.