Kerk & religie

Evangelische bisschoppen Rusland verdeeld over oorlog

Twee bisschoppen uit de pinksterbeweging CEF in Rusland zijn elkaar digitaal in de haren gevlogen in onenigheid over steun voor de „speciale militaire operatie” in Oekraïne.

William Immink
4 July 2022 15:34
Spandoeken met de letter Z, als teken van steun voor het Russische leger, hangen in de straten van het Russische Volgograd. beeld AFP, Kirill Kudryatsev
Spandoeken met de letter Z, als teken van steun voor het Russische leger, hangen in de straten van het Russische Volgograd. beeld AFP, Kirill Kudryatsev

Frictie was er al langer binnen de kringen van de evangelische pinksterkerken in Rusland. De kerkunie CEF, onder leiding van bisschop Sergej Rjachovski, kreeg eerder te maken met het afscheiden van een Oekraïense tak, omdat de hoofdbisschop zich niet genoeg uit zou hebben gesproken tegen de oorlog in Oekraïne.

Begin juli ontstond er frictie binnen de kerkleiding zelf. Bisschop Sergej Lavrenov uit Tjoemen sprak zich uit over het openlijk promoten van steun voor de Poetins „speciale militaire operatie” door collega-bisschop Aleksej Novikov (Lipetsk). Bisschop Lavrenov bekritiseerde de patriottische bisschop Novikov: „Ik beschouw dit als een morele en spirituele misdaad.”

Lavrenov riep de kerkleiding van CEF op om Novikov een spreekwoordelijke tik op de vingers te geven voor zijn positie. „Voor mij staat het teken Z symbool immers voor geweld, oorlog, bloedvergieten, verkrachting en het binnenvallen van een soevereine staat. Daar ben ik categorisch op tegen.”

Lavrenov zou de steun van bisschop Novikov –en iedereen op dergelijke posities– vergeleken hebben met de steun van kerken aan nazi-Duitsland in de Tweede Wereldoorlog: „Het is alsof ik naar mijn buurman zou gaan met een bijl, op zijn kinderen had ingeslagen, terwijl ik zei: Ik dacht dat jullie mij wilden doden, daarom kwam ik zelf eerst.”

Diskrediet

Op zijn beurt besloot Novikov een officiële brief te schrijven aan kerkleider bisschop Sergej Rjachovski, waarin hij opriep om Lavrenov aan te geven bij de autoriteiten voor het „in diskrediet brengen van het Russische leger.” Volgens de onlangs aangenomen wet is dat „vergrijp” zo’n drie tot wel vijftien jaar strafkolonie waard. Volgens een Finse journalist, die het hele verhaal aankaartte in de christelijke media van Rusland, een typisch staaltje van „hedendaags stalinisme.”

Volgens de russofiel Novikov, wiens wortels ook in de Donbas liggen, zit de geopolitieke situatie namelijk heel anders in elkaar: „Ik vertrouw de officiële informatie over de „speciale militaire operatie”, en veel vluchtelingen uit Oekraïne die ik spreek bevestigen dat er genocide plaats heeft gevonden van de Russische bevolking in de Donbas. Acht jaar lang wachtten zij al op de komst van Rusland”.

Tegelijk met de dreigementen aan het adres van Lavrenov dat hij wel eens opgepakt zou kunnen worden, werd zijn auto gestolen. Volgens Albert Ratkin, woordvoerder van de CEF kerkunie, heeft dat alles te maken met de waarschuwingsbrief van Novikov. Ratkin liet zich geërgerd uit over de bisschoppen: „Hier is het laatste woord nog niet over gezegd.”

Liefde

Aan het einde van de week besloten de twee bisschoppen echter hun oorlogsbijl te begraven en kwamen ze met een gezamenlijke verklaring naar buiten. Volgens Novikov en Lavrenov is het in „deze tijd van belang om geen polarisatie van de maatschappij toe te laten, maar juist te streven naar vrede en het laten zien van de liefde van Christus.” Juist in deze tijd zijn „dialoog” en „vergeving” erg belangrijk, „zelfs voor diegenen die anders denken.”

De heikele kwestie binnen de pinksterbeweging van Rusland laat wel zien hoe verdeeld Russische protestanten zijn over de oorlog. De gevolgen van het zich uitspreken tegen de „speciale militaire operatie” zijn groot.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer