Bidden voor de overheid
Niet alleen de boeren zijn boos, iedereen in dit land lijkt wel ergens boos over. De boeren over de stikstofkaart die de overheid bij hen neerlegde. Zorgverleners over de vele protocollen waar verzekeraars hen mee tiranniseren. Docenten over de hoge werkdruk.
Minvermogenden over verlies aan koopkracht. Deze maandag voegden zich daar vermoedelijk veel weggebruikers bij, vastgelopen in boeren- en politiebarricaden. Eind van de dag weten we meer. Kwam het tot de gevreesde veldslag tussen boeren en dienders? Zaterdag zei een woordvoerder van Farmers Defence Force nog geen idee te hebben wat maandag zou gebeuren, „maar dát er wat gaat gebeuren is zeker”, voegde hij er veelzeggend aan toe. Bij Agractie hielden ze het vooralsnog bij acties, „veel, groot en op veel plaatsen tegelijk.” Distributiecentra en vliegvelden misschien. Lege schappen bijvoorbeeld. Immers: „Geen boeren, geen voedsel.” Het kabinet dreigt het leger op de boeren af te sturen. Maar boeren kunnen ook vechten als het nodig is.
De Boerenoorlog uit Luthers dagen kwam niet in het vergeetboek, wel in alle geschiedenisboeken. Zo ook de Boerenoorlogen van Zuid-Afrika in de negentiende eeuw, die het einde van de Boerenrepublieken inluidden. Aanvankelijk leken de boeren het te winnen van de Engelse bezetter, die veel doden en gewonden te betreuren had, maar uiteindelijk trokken ze aan het kortste eind met grote verliezen van goed en bloed en have. Hopelijk won deze maandag gezond boerenverstand het van hen die na hun coronacomplotten nu de boeren opjutten. Onbezonnen acties doen het begrip in de samenleving alleen maar afbrokkelen. Onze wapenen zijn niet vleselijk, maar geestelijk. Nog iets. Nabal staat in de Bijbel model voor de ”dwaze boer” (1 Sam. 25:25).
Het RD belichtte vrijdag kort het Rampjaar 1672. Het is verleidelijk lijnen te trekken tussen toen en nu. We leerden op school: het volk redeloos, de overheid radeloos, het land reddeloos. Politici werden zelfs vermoord. De sfeer vergrimde met de dag.
Misschien helpt op dit moment een scheutje Calvijn. De reformator moet ergens gezegd hebben: Beter een slechte dan geen overheid. Zelfs onder een tirannieke overheid heerst nog zekere orde. Geen overheid is chaos en anarchie. Maar ook dit: hoe dieper de overheid buigt voor God, des te groter zal haar gezag zijn. Volgens Paulus moet een christen vóór al het andere uit, bidden voor de overheid, opdat zij rechtvaardig, wijs en barmhartig, werkelijk instrument en dienaresse Gods zal zijn. Bidden we soms te weinig…?