IND: zonder stabiele financiering is asielwerk onverantwoord
De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) wil voortaan voor een langere periode een stabiele financiering van het Rijk krijgen. Alleen op die manier kan de dienst sterke stijgingen in het aantal asielaanvragen verantwoord en tijdig afhandelen, stelt de IND in een rapportage over de uitvoering van de dienst.
Als er over een langere periode financiële zekerheid is voor de IND, kan de dienst - voordat sprake is van een piek in het aantal aanvragen - voldoende personeel aannemen en opleiden. Personeel is niet alleen moeilijk te vinden, maar moet ook worden opgeleid. Nieuwe medewerkers zijn niet meteen zelfstandig inzetbaar. Bij een forse toename van het aantal asielaanvragen loopt de periode waarop aanvragen kunnen worden afgehandeld op, en daarmee ook de achterstand waarmee de IND regelmatig kampt.
In periodes waarin zich minder asielzoekers melden, moet niet meteen aan de geldkraan worden gedraaid, stelt de IND. Pas als sprake is van een structurele afname van het aantal asielaanvragen, kan de dienst afslanken. „In tijden van een laag werkaanbod is het belangrijk om behoedzaam af te schalen en dat pas te doen als de daling in het aanbod structureel is”, schrijft de IND.
De IND wordt nu op basis van een vooraf afgesproken aantal asielaanvragen door het Rijk betaald. De huidige instroom is veel hoger dan de eerder gemaakte afspraken, meldt de IND in zijn rapportage. De dienst krijgt al tijden veel meer asielvragen dan verwacht. In combinatie met de evacuatie uit Afghanistan en de op gang gekomen migratie na de opheffing van reisbeperkingen door corona „blijft de druk op de IND onverminderd hoog”. Plotselinge ontwikkelingen zoals de oorlog in Oekraïne hebben ook „een stevige impact” op de IND.
De toenemende behoefte van de rechtspraak, het beleid en de maatschappij om asielaanvragen zorgvuldiger te behandelen, zorgt ervoor dat de IND bij steeds meer aanvragen aanloopt tegen de „grenzen van de uitvoerbaarheid”. „Het kost meer tijd om een aanvraag te behandelen, dossiers worden omvangrijker en het opleiden van nieuwe medewerkers duurt langer. Of het daarmee ook betere beslissingen zijn geworden, is nog wel de vraag.”
De IND wil de wachttijden aan zijn loket verlagen. Dat kan als verblijfsdocumenten niet meer aan het IND-loket hoeven te worden opgehaald, maar per koerier kunnen worden bezorgd. Tijdens corona werd dit tijdelijk toegestaan. De IND wil dat dit permanent wordt geregeld. Daarvoor moet de bestaande wet- en regelgeving worden aangepast.