Metropoolregio wil nog twee jaar ov-steun uit Den Haag
Als het kabinet niet ook na 1 januari 2023 het openbaar vervoer financieel blijft ondersteunen dreigt uitval van 20 tot 30 procent van de ritten. Daarvoor waarschuwen de wethouders voor mobiliteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). De vervoerders willen de komende twee jaar een financieel vangnet van het Rijk, zo schrijft de MDRH aan de politieke partijen.
De Metropoolregio denkt, in tegenstelling tot het kabinet, dat volgend jaar de reizigersaantallen niet terug zijn op het peil van voor het begin van de coronacrisis. „Vervoerders en vervoersautoriteiten in heel Nederland, waaronder de MRDH, zijn daar allerminst van overtuigd. Momenteel reist nog zo’n 20 procent minder mensen met het openbaar vervoer dan in 2019. De vervoerders vrezen dat zonder het vangnet reizigers zich moeten voorbereiden op lagere frequenties en opgeheven ov-verbindingen en minder mogelijkheden om te reizen.”
De inzet op duurzame mobiliteit, met juist meer gebruik van metro, tram en bus, is volgens MRDH onmisbaar om werk en woningen bereikbaar te houden, de CO2-uitstoot in het verkeer terug te dringen en te zorgen voor leefbare wijken en buurten. In de regio vinden de komende jaren bovendien grootschalige werkzaamheden aan het wegennet plaats, die het belang van het ov verder onderstreept. „Daarvoor is financiële zekerheid in 2023 onontbeerlijk”, aldus de MRDH.
Half juni praten het Rijk en de vervoersorganisaties over mogelijk langere steun. Als er vóór het zomerreces geen duidelijkheid is, zijn vervoerders naar eigen zeggen genoodzaakt om grootschalige bezuinigingen voor 2023 voor te bereiden en in gang te zetten.