Chinees BYD loopt voor op Tesla in China
De Chinese producent BYD is opnieuw de grootste verscheper van elektrische voertuigen in China. Het bedrijf liet onder andere Tesla, dat kampte met verstoringen bij zijn fabriek in Shanghai als gevolg van de strenge coronamaatregelen, achter zich.
Het door superbelegger Warren Buffett gesteunde BYD werkt ook aan plannen om de concurrentie voor te blijven. Dat doet het concern onder andere door directer in te zetten op de winning van lithium, een grondstof die van levensbelang is voor accu’s van elektrische auto’s.
In maart maakte BYD bekend 3 miljard yuan, omgerekend krap 420 miljoen euro te investeren in Chengxin Lithium Group, een leverancier die projecten en belangen heeft in Chinese lithiummijnen maar ook in andere landen als Indonesië en Argentinië. In januari sleepte het autobedrijf een contract binnen om het metaal te produceren in Chili, ’s werelds op een na grootste lithiumproducent.
Recente mediaberichten in China suggereerden dat de autofabrikant zich verder inzet op dat gebied. BYD zou dicht bij de aankoop van zes mijnen in Afrika zijn. Die productielocaties zouden genoeg lithium hebben om meer dan 27 miljoen auto’s te produceren. Dat zou voldoende kunnen zijn om BYD’s lithiumbehoefte voor de komende tien jaar te dekken. BYD heeft niet gereageerd op verzoeken om commentaar. Volgens kenners houdt BYD er, gelet op de koopwoede in Afrika, rekening mee dat er tekorten kunnen ontstaan.
Steeds meer autoproducenten vergroten hun betrokkenheid bij hun leveringsketens. Dan gaat het vooral om de winning en raffinage van metalen die nodig zijn voor accu’s. Bijkomend nadeel is dat mijnbouwprojecten niet altijd volgens planning projecten opleveren. Daarnaast wordt de winning bemoeilijkt door de extra milieucontroles die landen instellen.