Drukte zit diensten en verkoop winkeltjes Schiphol soms in de weg
De grote drukte op Schiphol van de laatste dagen zit de verkopen bij winkeltjes en diensten op de luchthaven soms in de weg. „Het staat soms zo vol dat er amper nog mensen bij onze balie kunnen komen”, vertelt een medewerker van kofferinpakservice Seal & Go. Een vrouw die huidverzorgingsproducten promoot en uitdeelt aan langskomende reizigers geeft aan dat iets minder voorbijgangers eigenlijk beter is voor haar werkzaamheden. „Dan zijn mensen toch eerder geneigd om even te stoppen hier.”
Het vliegveld kampt al weken met een structureel personeelstekort bij onder meer de beveiliging en afhandelaars. Passagiers moeten daardoor vaak urenlang in de rij staan. Dat er daardoor veel wachtende passagiers rondlopen op Schiphol lijkt op het eerste gezicht goed nieuws voor de winkels en dienstverleners op de luchthaven. Maar de werkelijkheid ligt genuanceerder.
Een verkoopster van bloemenzaak Aviflora op Schiphol Plaza legt uit: „Wij moeten het vooral hebben van aankomende passagiers, die bijvoorbeeld bloemen of ballonnen kopen. Maar de afgelopen dagen waren er vooral veel mensen die vertrokken. Zij komen hier eigenlijk niet langs.” De verkoopster rekent komende dagen wel weer op grotere drukte bij Arrivals waardoor Aviflora waarschijnlijk ook weer meer te doen krijgt, al verwacht de bloemenzaak ook weer niet dat het extreem druk zal worden.
Ook een ticketverkoopster in een van de vertrekhallen heeft het zondag niet erg druk. Dat heeft volgens haar niks mee te maken dat het op dat moment net even wat rustiger leek qua reizigersaantallen. Ze wijst erop dat bijvoorbeeld KLM diverse vluchten heeft geschrapt. Gedupeerden worden door de maatschappij zelf omgeboekt en hebben daarom geen nieuwe lastminutetickets nodig.
Bij de horeca en andere gelegenheden op Schiphol is de grote toestroom aan reizigers wel te merken. Bij de HEMA in de grote hal bij het station is het de laatste tijd erg druk, geeft een verkoopster aan. Ook staat er bij de Starbucks een aardige rij. En een klein koffietentje in een van de vertrekhallen heeft eveneens doorlopend klandizie.
Gebrek aan personeel speelt niet alleen bij de beveiliging en de afhandelaars van bagage. De medewerker van Seal & Go stelt dat er in de vertrekhallen op een drukke dag als zaterdag maar vier collega’s aan het werk waren. Dat is volgens hem heel weinig, terwijl er toch veel reizigers zijn. „Ik zag meer dan honderd koffers langskomen in mijn dienst. Normaal zijn het er maar zo’n tachtig.” Op de balie bij Seal & Go staat niet voor niets een bordje dat de inpakservice nog nieuwe krachten zoekt.