Vier nieuwe motoren voor vernieuwde Audi A4
De Audi A4 heeft een facelift ondergaan. De vernieuwingsdrang van Audi is daarbij verdergegaan dan de gebruikelijke opfrisser van het koetswerk. Maar liefst vier nieuwe motoren maken hun opwachting achter de grille die kenmerkend is voor Audi’s nieuwe huisstijl.
Het is even wennen. De nieuwe huisstijl die op de Audi A4 is toegepast, heeft een aanzienlijk gewijzigde auto opgeleverd. De basisvormen zijn zo goed als ongewijzigd gebleven, maar de voorkant en de achterzijde zijn stevig aangepakt. Voor zien we de kenmerkende ”singleframe” grille, die nu zo’n beetje alle Audi’s kenmerkt en voor het eerst op de A8 W12 zijn opwachting maakte.
Audi heeft met de facelift een dynamischer uitstraling van de A4 beoogd. De auto is onmiskenbaar stoerder dan de eerste editie, maar de fraaie balans in het ontwerp is tegelijkertijd wel wat afgezwakt. Voor de sedan geldt dat overigens meer dan voor de Avant. Het interieur is eveneens gewijzigd, maar veel minder ingrijpend dan de buitenzijde. Het stuurwiel maakte plaats voor een ander exemplaar en de klant heeft keuze uit nieuwe bekledingstoffen en interieurdecoraties.
Sportief
Belangwekkender zijn de wijzigingen aan het onderstel. De wielophanging is verbeterd, om zodoende de A4 een sportiever en dynamischer weggedrag te geven, zonder dat het comfortniveau negatief zou worden beïnvloed. De beproefde wagen is bovendien voorzien van een sportonderstel, dat tegen meerprijs op de versies met voorwielaandrijving leverbaar is en bij de Quattro’s tot de standaarduitrusting behoort. Met het sportonderstel ligt de Audi A4 inderdaad zeer goed op de weg, maar inzittenden worden wel erg nadrukkelijk geconfronteerd met de kwaliteit van het wegdek. De doorsnee berijder van een A4 lijkt dan ook beter af met de standaardonderstelafstemming.
Verder heeft Audi aandacht besteed aan de besturing van de A4. De krachtigste versies zijn standaard voorzien van snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Op dit onderdeel is inderdaad winst geboekt, maar een echte stuurmansauto is de A4 nog altijd niet. Daarvoor is de mate van bekrachtiging te sterk en ontbreekt stuurgevoel te veel. Remmen en versnellingsbak zijn wel helemaal op het juiste niveau.
Audi introduceert vier nieuwe motoren in de A4. Als opvolger van de populaire 96 kW/130 pk sterke 1,9 liter TDI is er nu een 103 kW/140 pk leverende 2,0 liter TDI-variant. Deze machine is niet alleen sneller, maar vooral ook soepeler en stiller dan zijn voorganger. Verder is de nieuwe 2,0 liter direct ingespoten viercilinder benzinemotor, die met behulp van een turbocompressor maar liefst 147 kW/200 pk weet te genereren, nu ook in de A4 beschikbaar. Aan de top maakt de vernieuwde A4 goede sier met de 188 kW/255 pk leverende 3,2 FSI direct ingespoten zescilinder benzinemotor en met de 150 kW/204 pk sterke 3,0 liter TDI. Deze laatste dieselgestookte krachtbron kan overigens alleen in combinatie met vierwielaandrijving worden geleverd. De basismotorisering voor de A4 bleef ongewijzigd.
Beperkte prijsverhoging
Ondanks de stilistische en technische wijzigingen zijn de prijsverhogingen beperkt gebleven tot een paar honderd euro. De nieuwe Audi A4 is leverbaar vanaf 29.990 euro. De A4 2.0 TDI heeft een vanafprijs van 38.490 euro. De meerprijs voor een Avant bedraagt 2100 euro. Speciaal voor de zakelijke markt heeft Audi een uiterst attractief Pro Line Business-pakket samengesteld. Tegen een meerprijs van 995 euro is de auto voorzien van diefstalalarm, audiosysteem, middenarmsteun tussen de voorstoelen, telefoonvoorbereiding en een navigatiesysteem.