KLM-topman Elbers naar Indiase maatschappij IndiGo
KLM-topman Pieter Elbers gaat leiding geven aan de Indiase luchtvaartmaatschappij IndiGo. Hij neemt per 1 oktober het roer over bij de grootste maatschappij van India van vertrekkend topman Ronojoy Dutta.
Elbers treedt op 1 juli af bij KLM. Hij ging na overleg niet meer op voor een derde termijn bij de maatschappij. Elbers wordt bij KLM opgevolgd door NS-topvrouw Marjan Rintel.
In een verklaring wijst IndiGo op de grote kennis van Elbers over de luchtvaartsector en zijn leiderschapskwaliteiten. Volgens de maatschappij is India een zeer belangrijke groeimarkt. Elbers geeft aan verheugd te zijn om bij IndiGo aan de slag te gaan.
In een interne memo aan personeel van KLM laat hij weten bij de Nederlandse maatschappij een „onvoorstelbaar mooie reis” te hebben gemaakt die hij altijd zal koesteren. Elbers zegt verder uit te kijken naar de „volgende fase” bij IndiGo. Hij neemt op diverse momenten en locaties afscheid van KLM.
IndiGo heeft naar eigen zeggen een marktaandeel in India van meer dan 55 procent. Het bedrijf is vooral actief met binnenlandse vluchten, maar vliegt ook internationaal. De vloot van de prijsvechter bestaat uit bijna 280 toestellen. IndiGo verzorgt dagelijks circa 1500 vluchten.
Elbers kwam eind 2014 aan het roer te staan bij KLM. Hij was de opvolger van Camiel Eurlings, die destijds na een dienstverband van 1,5 jaar aan de kant werd geschoven. Tot aan de coronacrisis werden onder leiding van Elbers grote stappen gezet. Zo verbeterde de winstgevendheid van KLM duidelijk en werd er tevens meer geïnvesteerd. Elbers vroeg daarbij wel offers van het personeel.
Begin dit jaar werd bekend dat hij vertrekt. Tussen Elbers en topman Ben Smith van moederbedrijf Air France-KLM zou het niet boteren. De Canadees zou hervormingen willen doorvoeren om de samenwerking tussen Air France en KLM te verbeteren. Elbers werd gezien als een sta-in-de-weg bij de plannen van het moederbedrijf om de structuur te wijzigen. Hij lag in het verleden al meermaals dwars bij plannen die de autonomie van KLM zouden inperken.