Economie

Meer aanvragen subsidie elektrische trucks dan geld beschikbaar

Ondernemers hebben binnen een dag drie keer meer subsidies aangevraagd voor elektrische vrachtwagens dan er geld beschikbaar is. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) dat vanaf maandag subsidieaanvragen accepteerde. Met de beschikbare subsidies kan volgens de RVO het aantal volledig elektrische vrachtwagens in Nederland verdubbelen.

ANP
10 May 2022 17:20Gewijzigd op 10 May 2022 18:18

Daar rijden er nu ruim tweehonderd van rond in Nederland, de 13,5 miljoen euro die via de subsidies beschikbaar was is goed voor nog eens ongeveer tweehonderd ‘schone’ vrachtwagens. Volgens de RVO is de ambitie dat in Nederland in 2025 minimaal duizend vrachtwagens uitstootvrij rijden, in 2040 moet dat voor alle vrachtwagens gelden. In Nederland rijden nu in totaal 160.000 trucks.

Nu er meer aanvragen binnen zijn dan dat er geld beschikbaar is, wordt via loting bepaald wie de subsidie krijgt. Eerst wordt nog gekeken of de aanvragen die zijn ingediend juist zijn.

Het doel van de subsidies is om de overstap naar het rijden van een elektrische vrachtwagen makkelijker te maken. „Het aantal binnengekomen aanvragen is hoger dan verwacht”, meldt de RVO. „Het duidt erop dat de markt er klaar voor lijkt te zijn, en Nederland de in het klimaatakkoord gestelde doelen voor schone vrachtwagens kan halen.”

Volgens staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat toont het grote aantal aanvragen aan dat „bedrijven er klaar voor zijn” en ze noemt dat fantastisch nieuws. „Het elektrificeren van het wagenpark kan een belangrijke bijdrage leveren aan onze klimaatdoelen.”

Branchevereniging voor fabrikanten en importeurs van onder meer auto’s en vrachtwagens RAI Vereniging is blij met de grote belangstelling. Dat geeft ook aan dat er te weinig geld beschikbaar is voor elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Dat zou veel meer moeten zijn voor een „effectieve overgang naar zero-emissie goederenvervoer”.

RAI Vereniging wijst erop dat de komende jaren de nodige binnensteden vrachtwagens en bestelbussen met een verbrandingsmotor gaan weigeren. De kosten voor een elektrische variant liggen volgens de branchevereniging drie keer zo hoog.

Heijnen laat weten dat ze gaat kijken hoe ze in de „nabije toekomst meer ambitieuze ondernemers kan ondersteunen bij de overstap naar een schone vrachtwagen”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer