Ontbijt in VS lijkt steeds meer op vette lunch
Liefhebbers van fastfood in de VS bestellen als ontbijt steeds vaker calorierijke lunchgerechten.
Voor hen geen roerei, pannenkoekje of wentelteefje, zoals in veel Amerikaanse huishoudens gebruikelijk is. Zij kiezen voor een broodje hamburger of een hotdog, meldde de krant USA Today gisteren. Coca-cola is de populairste drank erbij. Koffie komt op de tweede plaats.
Het maatschappelijk debat over gezonde voeding is voorbijgegaan aan een groot aantal fastfoodketens. Zij presenteren juist grotere porties en gerechten met meer calorieën. Carl Jr., een fastfoodketen die een lange neus maakt naar politieke correctheid, komt met een Breakfast Burger met een gebakken ei en ketchup erop, goed voor 830 calorieën, 275 milligram cholesterol en 46 gram vet.
De trend is duidelijk. Ongeveer 12,5 procent van de bezoekers van de fastfoodrestaurants bestelde het afgelopen jaar een hamburger als ontbijt. Vorig jaar was dat nog 7,5 procent. Dat blijkt uit een onderzoek van Sandelman & Associates, een bedrijf dat adviezen geeft aan restaurants. Sandelman zegt dat in het trendsettende Zuid-Californië dit jaar 17,6 procent van de fastfoodklanten een hamburger als ontbijt nam.
De trend is volgens de consultant te verklaren uit de 24-uurseconomie. „De mensen willen de werkdag beginnen en eindigen met een echte maaltijd.”
De directeur van het fastfoodconcern CKE gaf tegen USA Today toe dat een ontbijt met een vette hamburger niet erg gezond is, zeker niet voor personen met gewichtsproblemen. „Maar sommige mensen eten een flink ontbijt, dat ze in de loop van de dag weer verbranden.” Bij een van de ketens van CKE, Hardee’s, kunnen die mensen hun hart ophalen. Daar is onlangs de Monster Burger geïntroduceerd, die met 1420 calorieën zijn naam eer aandoet.