Resultaten Sligro in eerste kwartaal terug op pre-coronaniveau
De resultaten van groothandelsbedrijf Sligro zijn in het eerste kwartaal weer teruggekeerd naar de niveaus van voor de coronapandemie, meldt het bedrijf. De groei kwam vooral van de bezorging van producten aan bedrijven. Daarvan verdubbelde de omzet in vergelijking met dezelfde maanden vorig jaar, onder meer door het vervallen van coronamaatregelen en omdat bijvoorbeeld de horeca weer open was. Leveringen aan de zorg en catering deden het nog niet zo goed.
Begin 2022 had Sligro nog last van lockdowns in Nederland en België, waardoor de horeca dicht was en dus geen producten kon afnemen. Vanaf half februari en eind maart trokken de bestellingen weer aan toen de coronamaatregelen versoepeld en uiteindelijk geschrapt werden.
Ook prijsverhogingen stuwden de resultaten. Door verstoringen in de wereldwijde logistieke ketens, waardoor schaarste in producten en grondstoffen is ontstaan, stijgen de inkoopprijzen voor Sligro. Verder stegen de energieprijzen. Die hogere kosten rekent Sligro deels door. Wel waarschuwt Sligro dat de hoge inflatie op de korte termijn de winstgevendheid „enigszins drukt”.
Sligro verwacht dat het herstel van de afzetmarkten die nog niet op pre-coronaniveau zitten, zoals catering en de zorg, de komende kwartalen zal doorzetten. De oorlog in Oekraïne kan nog wel druk zetten op het herstel. „De ontwikkelingen na de zomer zijn mede afhankelijk van de ontwikkelingen in Oekraïne en daarmee minder goed te voorspellen”, aldus Sligro in een handelsbericht. Aan een voorspelling voor het komende halfjaar waagt het bedrijf zich niet.
Over de maanden januari, februari en maart kwam de omzet uit op 468 miljoen euro, een toename van bijna 43 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf meldt geen winstcijfer.