Kia Sportage Hybrid AT6: functionaliteit in een originele verpakking
Het is al jaren geleden dat Kia met de Sportage afscheid nam van een wat saai karakter. De twee vorige generaties gooiden hoge ogen. De nieuwe oplage gooit het qua ontwerp weer over een andere boeg. SUV’s blijven ongekend populair en met de komst van diverse geëlektrificeerde aandrijflijnen wordt de positie van de middenklasse Kia verder verstevigd.
De motorische basis is gebleven. Dat is de 1,6 liter benzinemotor met turbo. Die levert in de hybrideversie een vermogen van 230 pk en een koppel van 350 Nm. In dat geval doet de elektromotor mee en worden de maximale prestaties gehaald. In de praktijk springt de gebruiker rustiger met het gaspedaal om.
Het hybridesysteem is bedoeld om brandstof te sparen. Bij lage snelheden rijdt de auto over korte afstanden volledig elektrisch. De plug-inhybride laat dat elektrische genoegen langer duren.
De 4,51 meter lange SUV heeft een fantasievolle vormgeving. Aluminium en zwarte lijsten leggen extra accenten. Vooral de vormgeving van de verlichtingsunits is ronduit fantasievol. Moderne ledverlichting geeft ontwerpers veel vrijheden.
In het interieur vallen meteen de twee breedbeeldschermen op die één geheel vormen. Ondanks dat veel functies op het scherm te vinden zijn, heeft de Sportage toch nog veel knoppen. Dat hangt ook samen met deze zeer complete GT-Line uitrustingsvariant.
Het interieur is ruim van opzet. Het bagagevolume voldoet met 587 liter bovengemiddeld aan de wensen van een gezin. Voor alle gebruikers zijn er voldoende USB-aansluitingen.
De hybride aandrijflijn omvat een zestraps automaat die zonder het te laten merken schakelt. Onder normale omstandigheden blijft het geluidsniveau keurig binnen de perken. Het onderstel biedt voldoende hoge banden en een keurige wieluitslag, zodat onder de meeste omstandigheden een prima comfort wordt geboden. Kortom, de Sportage is een uitstekende allrounder.