Verkeerslawaai vaak veroorzaakt door aanpassing aan auto of motor
Knaluitlaten, snel optrekken en hoge toerentallen. Dat zijn de meest voorkomende oorzaken van lawaai op verschillende plekken in Amsterdam, zo wijst een studie van TNO volgens de gemeente uit. De overlast wordt relatief vaak veroorzaakt door jonge voertuigen, en het zijn niet zelden doelbewuste aanpassingen aan motorfietsen en auto’s die lawaai maken.
De gemeente liet het onderzoek uitvoeren na klachten van inwoners over geluidsoverlast. Voor het onderzoek deed TNO op drie plekken in september en oktober vorig jaar op in totaal op vijftien dagen metingen op de Europaboulevard, Tussen Meer en de Weesperstraat. Daaruit bleek dat het niveau van 83 decibel 408 keer werd overschreden.
Motorrijders gingen volgens het onderzoek het vaakst in de fout, gevolgd door automobilisten. De middag en vroege avond blijken de lawaaiigste delen van de dag, maar ook ‘s nachts werden soms te hoge geluidsniveaus gemeten, aldus de gemeente.
Het onderzoek wijst ook uit dat lawaai lang niet altijd door veroudering of slijtage komt, maar geregeld ook door aanpassingen als het verwijderen van geluidsbegrenzing, een niet gecertificeerde uitlaat of het zogenoemde ‘chiptuning’, een aanpassing om het motorvermogen van auto’s op te voeren. Ook te hard rijden bleek op de drie meetlocaties vaak tot lawaaioverlast te leiden.
De gemeente Amsterdam zegt overigens dat de mogelijkheden om de overlast aan te pakken op dit moment nog zeer beperkt zijn. „Handhaving is namelijk een taak van de verkeerspolitie, die hiervoor erg weinig capaciteit heeft.” Voor hardrijders kan wel de ouderwetse snelheidsflitspaal en bemande handhaving helpen. Onderzoekers van TNO bevelen daarnaast aan om de maximumsnelheid op Tussen Meer te verlagen naar 30 kilometer per uur.