Twee oorzaken voor ongeluk Concorde
Het ongeval met de Concorde in juli 2000 bij Parijs is veroorzaakt door een ontwerpfout van het supersonisch vliegtuig en door een strip metaal op de startbaan. Het stuk titanium was van een vliegtuig van Continental Airlines afkomstig, dat enkele minuten eerder van die baan was vertrokken.
Dat is de uitkomst van het officiële onderzoek naar de ramp, die aan 113 mensen het leven kostte. Het rapport werd dinsdag, na vier jaar onderzoek, door het openbaar ministerie gepresenteerd. Volgens de onderzoeksrechter speelde de strip een „directe" rol bij het incident.
Advocaten van de nabestaanden zullen nu waarschijnlijk alle pijlen gaan richten op de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Continental. Mogelijk zal ook de Franse justitie een aanklacht opstellen tegen het bedrijf. Continental zelf verklaarde eerder dat de maatschappij in haar ogen geen schuld draagt aan de ramp, die het begin van het einde inluidde voor het Concorde–tijdperk.
Uit eerder onderzoek was al gebleken dat het supersonische vliegtuig van de Franse maatschappij Air France was neergestort omdat een brandstoftank was beschadigd. Op de luchthaven Charles de Gaulle lag het metalen stuk van een DC 10 van Continental Airlines op de startbaan, dat bij het vertrek van de Concorde voor een klapband zorgde. Dat leidde tot een kettingreactie waardoor uiteindelijk de brandstoftank beschadigde en in brand vloog.
Volgens de Franse onderzoekers ging het bij het stuk metaal om een vervanging van een origineel deel, dat niet uit titanium bestond. De Amerikaanse luchtvaartautoriteiten zouden geen toestemming hebben verleend in plaats van het oorspronkelijke metaal, titanium te gebruiken.
De Franse onderzoeksrechter kwam ook tot de conclusie dat de brandstoftank van binnen had moeten zijn versterkt. Daardoor was mogelijk voorkomen dat de tank doorboord zou worden door rondvliegend metaal of rubber.