Meldpunt MORES heeft 120 reacties ontvangen na The Voice-rel
Meldpunt MORES, waar slachtoffers van ongewenst gedrag in de creatieve sector zich kunnen melden, heeft sinds de onthullingen over The Voice 120 reacties ontvangen. Dat heeft voorzitter Janke Dekker dinsdag gezegd bij de talkshow Jinek. Zij voegde hieraan toe dat het meldpunt in 2021 in totaal 97 meldingen ontving.
Dekker merkt op dat ook de verhouding van zwaarte van de meldingen anders is dan voorheen. „Normaal was de verhouding 85-15, en dan neigen de meldingen in die tweede groep in zwaarte richting strafrecht”, stelt ze. „De verhouding van de meldingen die we na The Voice ontvingen, was 50-50.”
Het meldpunt ontving in de nasleep rond The Voice ook veel mails van mensen uit andere sectoren die wilden weten waar zij terecht konden met meldingen van ongewenst gedrag: „Van de luchtvaart tot de advocatuur - dit probleem gaat echt niet alleen over de mediasector.”
Een probleem dat MORES signaleert is ook dat veel slachtoffers opmerken dat er weinig gebeurt met aangiften die bij de politie worden ingediend. „Van alle zedenzaken wordt 80 procent uiteindelijk geseponeerd”, constateert Dekker. „Er komen maar weinig zaken voor de rechter. Het gaat om waarheidsvinding en zolang er geen bewijs is van geweld, is het bewijzen van een zaak heel lastig.”
Bij The Voice en andere programma’s gaat het echter om een situatie waarin een werkgever een wettelijke verplichting heeft na te komen, beklemtoont de voorzitter van MORES: „Een werkgever moet een veilige werkomgeving voor iedereen creëren. Daar kan en moet je een werkgever op aanspreken.”