Kamer eist veiliger trein, bus en tram
De Tweede Kamer wil dat minister Netelenbos van Verkeer zo snel mogelijk maatregelen neemt om de veiligheid in treinen, bussen en trams te verbeteren. De fracties maken zich grote zorgen over de negatieve invloed die amokmakers hebben op de reislust van gebruikers van treinen, bussen, metro’s en trams. De PvdA wil zelfs een aparte openbaarvervoerpolitie instellen.
Dat bleek gisteren tijdens de behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat door de Tweede Kamer. Om de veiligheid in treinen, bussen, metro’s en trams te vergroten, moeten met spoed een ov-chipkaart en toegangspoortjes op stations worden ingevoerd. Volgens het CDA moeten er vooral klinkklare afspraken met vervoersbedrijven gemaakt worden over de verbetering van de veiligheid.
Een belangrijk thema in het begrotingsdebat was de invoering van de kilometerheffing. Het CDA blijft tegenstander van dit instrument om files terug te dringen. De VVD steunt de heffing wel, maar blijft op diverse punten sceptisch. Zo vraagt het liberale kamerlid Hofstra zich af of het project niet onzekerder is geworden „nu is gebleken dat de technische mogelijkheden worden overschat en de financiële gevolgen onderschat."
Hofstra hikt vooral aan tegen de invoeringskosten van de kilometerheffing, die 3 miljard gulden bedragen. „Als wij tot de conclusie komen dat de burgers erop achteruitgaan, dan moeten we er niet aan beginnen", vindt hij.
De invoering van de heffing, die wat betreft minister Netelenbos van Verkeer in 2004 begint, zal gepaard gaan met het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting, het gedeeltelijk schrappen van de aanschafbelasting op auto’s en motorrijwielen, en lagere brandstofaccijnzen. Hofstra vindt dat de aanschafbelasting helemaal moet verdwijnen.
Het VVD-kamerlid stelde gisteren ook voor de huidige formuleringen van fileberichten op de radio te wijzigen. Volgens hem is „er staat een file voor het Terbregseplein" voor weggebruikers veel onduidelijker dan bijvoorbeeld „er staat een file op de A16 tussen afslag 15 en 16."
De VVD’er kwam op het onderwerp nu verkeersminister Netelenbos het contract met de ANWB voor het plaatsen van bewegwijzering niet heeft verlengd. Zij vindt de monopoliepositie bij het plaatsen van de borden niet meer van deze tijd.
VVD en CDA snappen dit niet, te meer daar oud-minister Wijers onlangs in een rapport aantoonde dat de positie van de ANWB juridisch in de haak is. Hofstra vindt het „onelegant" dat de minister haar besluit niet eerst met de Kamer heeft besproken.
‘Natte paragraaf’
SGP-kamerlid Van den Berg, die gisteren zijn zestiende en laatste begroting van Verkeer en Waterstaat behandelde, vroeg naar gewoonte de aandacht van het kabinet voor de ‘natte paragraaf’. Van den Berg laakte het tempo waarin knelpunten in het vaarwegennet worden weggenomen en kritiseerde de achterstanden bij de baggerwerken. Hij betreurde het dat het budget voor vaarwegen opnieuw niet substantieel is verhoogd. „Een gemiste kans."