Economie

Kweker verwacht run op exclusieve kamerplant

Het kostte hem 2000 euro: het stekje dat Jesse Mostert via eBay kocht van de zeer zeldzame plant Monstera Obliqua Peru. Woensdag verkoopt hij er twintig volgroeide exemplaren van voor 1000 euro per stuk.

2 April 2022 17:40
Prijs 2000 euro: Monstera Obliqua Peru. beeld PLNTS.com
Prijs 2000 euro: Monstera Obliqua Peru. beeld PLNTS.com

De mede-eigenaar van PLNTS.com kreeg tijdens zijn studie de opdracht een start-up te beginnen. Als jongste telg van een Nieuwerkerkse kwekersfamilie was het idee van een webshop voor hippe kamerplanten snel geboren. Inmiddels heeft Mostert 24 mensen fulltime in dienst en verkoopt hij zijn producten door heel Europa.

Waarom kocht u het stekje?

„De Monstera Obliqua Peru is de absolute top van de exclusieve planten. Vanuit onze volgers op Instagram wisten we dat er vraag is naar zo’n zeldzame plant, waardoor de aankoop sowieso een grotere kans van slagen had. Als we de plant woensdag via onze website te koop aanbieden, verwacht ik dat de twintig stuks binnen een dag verkocht zijn.”

Wie koopt er nou een kamerplant van duizend euro?

„Dat zijn liefhebbers en investeerders. Liefhebbers willen de plant hebben als onderdeel van hun verzameling. Zij hebben vaak veel verstand van de verzorging van de plant. Investeerders proberen eraan te verdienen door de plant te vermeerderen. Het risico daarvan is dat de plant in de tussentijd minder waard wordt. Overigens zetten de meesten zo’n plant niet gewoon in de kamer.”

Waren er momenten waarop u dacht: wat heb ik gedaan?

„Het stekje werd vanuit Zweden per post naar Nederland vervoerd. Dat was wel even spannend, want je weet niet hoe het hier aankomt. Vervolgens duurde het wel een maand voordat het begon te groeien. In de tussentijd knepen we hem wel even.”

Waar zitten jullie klanten?

„We verkopen vooral aan klanten in Duitsland en Frankrijk. Voor het vervoer naar die landen doen we de plant in een speciale verpakking. De plant wordt daarin bij de stam vastgezet, waardoor de doos zelfs op de kop vervoerd kan worden. We garanderen dat een bestelling binnen 48 uur wordt bezorgd. Als de plant onverhoopt beschadigd is, krijgt de klant zijn geld terug.”

Hoe bereikt u potentiële klanten?

„Instagram is voor ons een belangrijk platform. Daar zetten we mooie foto’s, verzorgingstips en nieuwtjes op. We hebben al 120.000 volgers. Bovendien werken we samen met plantfluencers. Dat zijn plantenliefhebbers met veel volgers op sociale media. Ook organiseren we weggeefacties, waarbij volgers kans maken op een zeldzame plant. Zo proberen we bekendheid aan ons merk te geven en de klant aan ons te binden. Tegelijk zien we wat populair is onder onze volgers.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer