Botsbocht bij Barneveld blijft ongevallenplek
Vijftien ongelukken gebeurden er vorig jaar op de afrit van de A1 naar de A30 bij Barneveld. Dit jaar waren daar minstens zes ongevallen. Rijkswaterstaat en de gemeente Barneveld overleggen hoe de ‘botsbocht’ na eerdere maatregelen nog veiliger gemaakt kan worden.
Regelmatig staat Tweede Kamerlid Jaco Geurts (CDA) op de rijstrook naast de bocht stil, om linksaf te slaan richting zijn woonplaats Voorthuizen. „Vaak zie ik dan automobilisten in die bocht de linkerbaan pakken en soms wat sneller rijden om ander verkeer in te kunnen halen. Ze worden dan toch wat verrast omdat die afbuiging behoorlijk haaks is. Bij de meeste ongelukken zijn de auto’s met zware schade afgevoerd.”
Om het afslaand verkeer naar de A30 niet onnodig voor verkeerslichten te laten wachten zijn er op de afrit vanuit Amersfoort twee vrije rechtsaf-stroken. De weggebruiker verwacht in de dubbele uitvoegstrook een ruime bocht, zoals bij een verkeersknooppunt gebruikelijk is. De kromming is echter krap omdat de aanlegruimte er beperkt was. Ondanks waarschuwingsborden onderschatten sommige weggebruikers de bocht en rijden ze tegen een betonnen rand aan.
Meerdere ongevallen vonden vorig jaar buiten de spits plaats, in rustige uren. Daarbij was meestal slechts een voertuig betrokken. Over dit jaar heeft wegbeheerder Rijkswaterstaat nog geen cijfers; een regionale persdienst telde zeker zes ongelukken.
Zondag
Rijkswaterstaat onderzocht de ongevallen van de afgelopen vijf jaar. Ruim 80 procent van de geregistreerde ongelukken in de periode 2017-2021 vond plaats in de maanden oktober tot en met maart, vooral in januari en februari, waarbij vaker sprake was van een nat wegdek. De helft van de ongevallen was in het weekeinde, de meeste op een zondag.
Zomer 2019 zijn extra borden geplaatst om te attenderen op de situatie: een waarschuwingsbord met een fluorescerende achtergrond voor een scherpe bocht en een bord met een adviessnelheid van 30 kilometer per uur. Mei vorig jaar zijn daarnaast de pijlen op de bewegwijzering vervangen door twee hoekige afbuigende pijlen om de situatie nog duidelijker te maken.
Kamervragen
„Voor een betere veiligheid is zeker wat gedaan, maar het aantal ongelukken is niet verminderd”, zegt parlementariër Geurts. Over „de beruchte bocht”, zoals hij de ongevallenplek noemde, stelde hij vragen aan minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat).
Een grootschalige aanpak van de ‘botsbocht’ wordt niet overwogen, antwoordde Harbers. De reden is dat het gehele knooppunt A1/A30 in de nabije toekomst toch wordt aangepast. Dat volgt op de geplande reconstructie van het knooppunt bij Hoevelaken. Probleem is echter dat voor de voorgenomen wegenbouwprojecten nieuwe stikstofberekeningen moeten worden gemaakt. Dit voorjaar wordt duidelijk welke prioriteit de knooppunten bij Hoevelaken en Barneveld daarbij krijgen. Dan valt ook met enige zekerheid te zeggen wanneer de plannen worden uitgevoerd.
Gesprekken
Harbers verklaarde bereid te zijn om met de provincie Gelderland, de gemeente Barneveld, de regio Foodvalley (Ede-Barneveld) en overige belanghebbenden te bekijken waarom er ondanks de waarschuwingsborden nog steeds ongevallen gebeuren in de bocht. De gemeente Barneveld en Rijkswaterstaat zijn daarover weer met elkaar in overleg. Beide partijen willen in dit stadium niets meedelen. „De gesprekken zijn constructief”, meldt Rijkswaterstaat enkel.
Kamerlid Geurts ziet nog wel mogelijkheden om de veiligheid in de ‘botsbocht’ te verbeteren. „Ik ben geen verkeersdeskundige, maar inmiddels heb ik aardig wat suggesties gekregen van mensen die er iets meer verstand van hebben. De bocht zou wellicht minder haaks gemaakt kunnen worden, zodat auto’s er vloeiender doorheen kunnen rijden naar de A30.”