Bijna de helft van de Oekraïense kinderen naar reguliere school
Alle kinderen in Nederland hebben recht op onderwijs, ook vluchtelingenkinderen uit Oekraïne. Voor hen bestaan nieuwkomersscholen, maar in de praktijk lijkt bijna de helft naar reguliere scholen te gaan.
In principe worden scholen gestimuleerd om contact op te nemen met de dichtstbijzijnde nieuwkomersschool als een Oekraïens kind zich meldt, vertelt Esther Sloots, woordvoerder van de PO-Raad, de koepel voor basisscholen.
Nederland telt zo’n 325 nieuwkomersscholen. Ze hebben ervaring in het onderwijs geven aan kinderen met een niet-Nederlandse achtergrond. Naast asielzoekers kunnen bijvoorbeeld ook kinderen van expats terecht op deze scholen. Vaak zit een kind er zo’n twee jaar, om dan door te stromen naar een reguliere school.
Toch gaat lang niet iedere buitenlandse leerling naar een nieuwkomersschool. In een stad als Amsterdam is een nieuwkomersschool altijd op korte afstand te vinden, maar bijvoorbeeld in Groningen en Friesland is de reistijd vaak lang. In zo’n geval komt een kind terecht op een reguliere basisschool, legt Sloots uit.
Zo’n 40 procent van de Oekraïense kinderen krijgt een plek in het regulier onderwijs, blijkt uit een peiling van de Algemene Vereniging Schoolleiders eerder deze maand onder ruim 700 schooldirecteuren. Nog eens 40 procent gaat naar een nieuwkomersschool. Bij de overige 20 procent was op het moment van de peiling nog niet duidelijk waar de kinderen zouden worden ondergebracht.
Uit de peiling bleek verder dat het overgrote deel van de directeuren –95 procent– openstaat voor de komst van Oekraïense kinderen naar hun school. Tegelijkertijd leven er bij 60 procent van de scholen zorgen, onder andere over personeelstekort.
In het voortgezet onderwijs zijn geen cijfers bekend van de aantallen Oekraïense leerlingen, meldt de VO-Raad, de koepel voor scholen in het voortgezet onderwijs. Uit een belronde langs de reformatorische vo-scholen blijkt dat van die scholen momenteel alleen de Gomarus Scholengemeenschap Oekraïense kinderen lesgeeft.
Traumaverwerking
Deborah Jongejan, woordvoerder van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), benadrukt dat een Oekraïens kind vaak het best af is op een nieuwkomersschool. „Daar zit de expertise, bijvoorbeeld als het gaat om taalonderwijs, maar ook in traumaverwerking voor kinderen uit een oorlogsgebied.”
Tegelijkertijd erkent ze dat het nog onduidelijk is of er genoeg ruimte is op deze scholen voor grote groepen. „Er wordt gewerkt aan tijdelijke onderwijsvoorzieningen”, aldus Jongejan. Zo’n voorziening werd vrijdag in Harskamp geopend, waar 56 Oekraïense kinderen les krijgen.