Milieuorganisaties: 150.000 nieuwe huizen te dicht bij Schiphol
In de regio rond Schiphol worden de komende jaren minimaal 150.000 woningen gebouwd, maar volgens milieuorganisaties gebeurt dat op plekken waar te veel vliegtuiglawaai is om gezond te kunnen wonen.
Volgens onderzoek van de Natuur- en Milieufederaties Noord- en Zuid-Holland gaat het om 115 nieuwbouwlocaties. Zij baseren zich op richtlijnen voor geluidsoverlast van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Daarbij vallen bouwplannen op 20 tot 40 kilometer van de luchthaven binnen de kritische grens van te hoge gezondheidsrisico’s.
„De gezondheid van zo’n 300.000 toekomstige bewoners in de omgeving van Schiphol is hierbij in het geding. Om maar niet te spreken over de 1,5 tot 2 miljoen mensen die al in dit gebied wonen”, aldus de organisaties. Zij vinden dat het vliegtuiglawaai moet afnemen door Schiphol te laten krimpen.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat zowel gaat over de luchtvaart als over de milieueffecten daarvan, noemt het „belangrijk dat bij het bouwen van woningen helder is wat de geluidshinder in een gebied is”. Het ministerie zegt samen te werken met de gemeenten en provincies rond het vliegveld om te zorgen dat er genoeg woningen gebouwd kunnen worden, maar de bewoners niet te veel last krijgen van geluidshinder.
De regels die het kabinet daarvoor aanhoudt zijn minder streng dan de WHO-regels. In een onderzoek dat eind vorig jaar verscheen viel het aantal woningen dat volgens die criteria mogelijk met te veel lawaai te maken zou krijgen dan ook veel lager uit. Het zou gaan om hooguit 60.000 tot 80.000 woningen.
Het kabinet neemt later dit jaar een besluit over de toekomst van Schiphol en de vraag of het vliegveld kan uitbreiden. Daarin worden „alle belangen” meegewogen. Desgevraagd bevestigt het ministerie dat ook de grote behoefte aan woningen in Nederland een rol moet spelen. Tegelijk benadrukt het ministerie ook dat de luchthaven „een sterk netwerk aan bestemmingen” moet kunnen behouden.