Emoticon ontneemt macht op de werkvloer
Een persoon die in professionele e-mails of andere communicatiemiddelen emoticons of afbeeldingen gebruikt komt minder gezaghebbend over. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers van de universiteit van Tel Aviv.
Het versturen van emoji’s en afbeeldingen wekt volgens het onderzoek verlangen op naar ‘sociale nabijheid’. Dit verlangen wordt geassocieerd met een lagere macht.
Het onderzoek richtte zich op de reactie van Amerikaanse deelnemers op verbale versus picturale berichten in verschillende contexten. De resultaten waren duidelijk: in alle experimenten schreven de respondenten meer macht toe aan de persoon die koos voor een verbale versus een visuele weergave van de boodschap.
Een van de onderzoekers: „Vandaag de dag zijn we allemaal gewend om met foto’s te communiceren. Sociale netwerken maken dit zowel gemakkelijk als leuk. Onze bevindingen werpen echter een rode vlag op: in sommige situaties, vooral in een werk- of zakelijke omgeving, kan dit in de praktijk kostbaar zijn omdat het een lage macht aangeeft. Ons advies: denk twee keer na voordat je een foto of emoji stuurt naar mensen in je organisatie, of in een andere context waarin je als gezaghebbend wilt worden gezien."
De studie werd uitgevoerd door dr. Elinor Amit en prof. Shai Danziger van de Coller School of Management aan de Universiteit van Tel Aviv, in samenwerking met prof. Pamela K. Smith van de Rady School of Management aan de UCSD. Het artikel is gepubliceerd in het tijdschrift Organizational Behaviour and Human Decision Processes.