Airbus kiest voor bouw nieuw toestel
De Europese vliegtuigfabrikant Airbus heeft groen licht gegeven voor de bouw van een nieuw vliegtuig. Dit middelgrote toestel voor lange afstanden, de A350, moet in de eerste helft van 2010 klaar zijn.
De top van het moederbedrijf EADS heeft dat vrijdag in Amsterdam besloten. Het was voor de tweede maal in twee weken tijd dat het EADS-bestuur over het nieuwe vliegtuig vergaderde. Eind november stelde het bestuur een besluit nog uit.
Airbus wil twee versies (245 en 285 stoelen) van het toestel ontwikkelen. Airbus verwacht de komende twintig jaar veel belangstelling voor het nieuwe toestel. Op de wereldmarkt is plaats voor ongeveer 3100 van dit soort vliegtuigen. De Europese vliegtuigbouwer verwacht hiervan minstens de helft in de wacht te slepen.
Het besluit betekent een forse tegenvaller voor concurrent Boeing. De A350 is een regelrechte concurrent van de 7E7 Dreamliner die Boeing wil bouwen. De 7E7 heeft drie varianten (217, 257 en 289 stoelen). De Amerikaanse rivaal heeft hiervoor 52 orders in de wacht gesleept, terwijl voor dit jaar was gerekend op 200.
De 7E7 bevindt zich nog in de ontwikkelingsfase. Dit toestel moet in 2008 gaan vliegen. De Dreamliner verbruikt 20 procent minder brandstof dan vergelijkbare toestellen en heeft een bereik van 15.700 kilometer. De kleine A350 kan straks 15.900 kilometer vliegen, de grote A350 heeft een bereik van 13.900 kilometer.
Airbus wilde aanvankelijk de A350 ontwikkelen uit de bestaande A330, maar volgens twee goed ingelichte bronnen is toch gekozen voor een geheel nieuw toestel. De ontwikkelingskosten zouden daardoor niet 3, maar 4 miljard euro bedragen. Dan nog zijn de kosten lager dan die van de 7E7 Dreamliner van Boeing, die op 4,5 miljard euro worden geschat.
EADS wil niet zeggen of het bij Europese regeringen ontwikkelingssubsidie voor het nieuwe vliegtuig zal aanvragen. Airbus en Boeing hebben elkaar voor de Wereldhandelsorganisatie (WTO) gedaagd, omdat ze concurrentievervalsende subsidies zouden ontvangen.
Airbus heeft op dit moment de handen al vol aan de bouw van de superjumbo A380. Dit toestel, met ruimte voor meer dan 550 passagiers, moet begin 2006 zijn eerste vlucht maken. De grote vraag was of Airbus voldoende ruimte en geld zou kunnen vinden om ook nog de A350 te ontwikkelen.