ACM: KPN vroeg te veel geld voor meenemen vaste nummer
KPN vroeg vorig jaar te veel geld aan andere telecombedrijven als klanten hun vaste telefoonnummer wilden meenemen naar die andere aanbieder. Dat heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) bepaald na onderzoek. De tarieven die KPN rekende waren hoger dan de kosten die het bedrijf maakte en dat mag niet. KPN moet nu de tarieven met terugwerkende kracht aanpassen.
Hoe KPN de uitspraak afhandelt, is volgens de toezichthouder aan het telecombedrijf. KPN moet in gevallen waarin te veel is betaald dat geld terugbetalen aan andere telecombedrijven, aldus een woordvoerder van de ACM. Eindgebruikers hoeft KPN geen vergoeding te geven.
De beslissing lijkt op een eerdere zaak uit 2019. Ook toen werd KPN door de marktwaakhond op de vingers getikt vanwege te hoge tarieven voor het overzetten van vaste telefoonnummers. De ACM verplichtte KPN toen ook om de tarieven te verlagen.
KPN zegt in een reactie dat de beslissing van de ACM niet direct betekent dat het bedrijf de te hoge kosten moet terugbetalen. Het bedrijf tekent namelijk bezwaar aan tegen de beslissing van de toezichthouder en wacht eerst de uitkomsten van de juridische procedure af.