Een op tien nieuwe bussen in EU was vorig jaar elektrisch
Meer dan een op de tien nieuwe bussen die vorig jaar in de Europese Unie op kenteken werd gezet was elektrisch aangedreven. Een vergelijkbaar aandeel was er voor hybride bussen die deels elektrisch en deels op diesel rijden, meldt de Europese autobranchevereniging ACEA. Ook het percentage bussen dat gebruik maakt van een alternatieve brandstof, zoals vloeibaar gemaakt aardgas (lng), lag net boven de 10 procent.
Daarmee hadden de bussen met niet-traditionele aandrijving vorig jaar een marktaandeel van 31,2 procent. Diesel was nog altijd goed voor de resterende 68,8 procent van de markt, maar die brandstof heeft wel een steeds kleiner marktaandeel. In 2020 reed nog ruim 73 procent van de nieuwe bussen op diesel.
De meeste nieuwe elektrische bussen werden in Frankrijk en Duitsland afgeleverd, met respectievelijk 622 en 613 stuks. In Denemarken groeide de verkoop van elektrische bussen daarnaast bijzonder hard.
In 2020 was Nederland met 446 nieuwe elektrische bussen nog de grootste markt in de Europese Unie, maar vorig jaar daalden de verkopen tot 189 stuks. Hybride bussen werden er helemaal niet verkocht. Het marktaandeel voor elektrische bussen was in ons land vorig jaar haast 56 procent. Alleen Finland (50 procent) kwam daar in de buurt.