Dacia Jogger: Zevenzitter voor een familiebudget
Wat wil een consument die op zoek is naar een nieuwe auto? Betaalbaarheid, ruimte, goede prestaties, comfort en een voldoende uitrusting. Dacia scoort al jaren hoog op deze terreinen en komt met de nieuwe Jogger nog overtuigender over.
Heel simpel gesteld is de Jogger een stationwagon op basis van de vijfdeurs Sandero. Maar dan met een verlengde bodemplaat voor meer binnenruimte, en de wielen voor en achter zijn verder uit elkaar geplaatst voor meer comfort. Wie graag de gebaande paden verlaat, wordt gediend met een forse bodemvrijheid van 20 centimeter.
Het volledige front is identiek aan de Sandero Stepway. Goed nieuws is dat de 4,57 meter lange Jogger zowel met vijf als met zeven zitplaatsen beschikbaar is. De derde zitrij in de zevenzitter bestaat uit twee afzonderlijke stoelen die kunnen worden neergeklapt of afzonderlijk worden uitgenomen (gewicht per stoel 10 kg). Het bagagevolume achter de derde rij blijft met 160 liter beperkt. Maar als alles wordt neergeklapt groeit dit tot 1800 liter. Daarmee overtreft de Jogger menig duurdere stationcar.
Vanwege de populariteit geeft Dacia het nieuwe model een vleugje SUV mee. Kijk naar de contrasterende randen langs spatborden en dorpels en mat aluminiumkleurige accentplaten onder de bumpers. De standaard dakrails beschikken over twee dwarsverbindingen die kunnen worden uitgeklapt. Hierop kan een dakkoffer of fietsendrager worden bevestigd.
De 1 liter drieclinder met directe inspuiting (110 pk) is nieuw. Toch zal het gros van de Nederlandse kopers gaan voor de bestaande 1 liter turbo (100 pk) die af fabriek een LPG-installatie heeft. Door de lagere CO2-uitstoot op LPG is de BPM lager en maakt de LPG-variant tot de meest voordelige versie. Het rijgedrag van de Jogger is goedmoedig, vlot en comfortabel. Jammer dat de zitting van de stoelen aan de vlakke kant is en het navigatiesysteem in de duurste versie traag reageert.