Onderzoek: bijna kwart van Nederland heeft slimme speaker in huis
Bijna een kwart van de Nederlanders heeft een slimme speaker in huis. Dat komt neer op 1,8 miljoen huishoudens. Dat meldt onderzoeksbureau Multiscope op basis van onderzoek onder ruim 5200 mensen.
Een slimme speaker kan onder meer worden gebruikt om via spraak instructies te geven. Zo kan een gebruiker bijvoorbeeld vragen wat het laatste nieuws is, of verzoeken om de radio aan te zetten. Bekende voorbeelden zijn de Sonos One, Google Home en JBL Link. De Sonos One is het populairst onder Nederlanders. Zo’n 6 procent van hen heeft de speaker in bezit. Dat komt neer op 450.000 huishoudens.
Een jaar eerder hadden 1,5 miljoen huishoudens een slimme speaker in huis. Gemiddeld betaalde men 325 euro voor de aanschaf. Multiscope heeft dat bedrag doorberekend voor heel Nederland en komt dan op een totale marktwaarde van 600 miljoen euro voor de apparaten.
Volgens Multiscope is 3 procent van de Nederlandse huishoudens van plan om een slimme speaker te kopen. In dat geval zou binnen een jaar ruim een kwart van de consumenten zo’n apparaat in huis hebben.