Weer gedwongen ontslagen NedCar
Bij autofabriek NedCar in Born moeten 135 medewerkers de laan uit. Voor honderd van hen geldt een gedwongen ontslag, de rest kan gebruik maken van een 58-plusregeling.
Dat heeft directeur G. Butschek van NedCar donderdag bekendgemaakt. Het gaat om administratief personeel.
Twee weken geleden maakte NedCar al bekend 900 tijdelijke banen te schrappen. De productie wordt teruggeschroefd van de geplande 210.000 auto’s in 2005 naar ruim 180.000 auto’s.
Dit komt door tegenvallende verkopen van de Mitsubishi Colt en de Smart Forfour van DaimlerChrysler, die NedCar bouwt. Het bedrijf is onderdeel van de groep van Mitsubishi.
Ook ongeveer 380 productiemedewerkers worden overbodig. Door een in oktober met de vakbonden overeengekomen baangarantie mogen zij niet worden ontslagen. Dit bezorgt NedCar een jaarlijkse kostenpost van 16 miljoen euro. De Limburgse automaker biedt deze medewerkers mogelijkheden om vrijwillig te vertrekken.
Die variëren van een premie, via herplaatsing bij toeleveranciers tot overplaatsing naar Duitsland, om bij de fabriek voor de A-klasse Mercedes aan het werk te kunnen. Een deel kan ook weg via de 58-plusregeling. Butschek hoopt dat meer dan de 380 productiemedewerkers gebruikmaken van deze mogelijkheden. „Dan hebben we weer wat flexibele ruimte.”
Feitelijk zijn management en administratie sinds april al uitgedund door natuurlijk verloop. Butschek zei dat van de 730 witteboordenmedewerkers in april er volgend jaar niet meer dan 507 nog een baan hebben. Voor de 138 die er nu uitgaan is een sociaal plan opgesteld. NedCar krijgt door deze nieuwe reorganisatie een heel andere topstructuur, die volgens de directeur logischer en efficiënter is.
Voor W. Crins van FNV Bondgenoten komen de problemen niet uit de lucht vallen. „NedCar is zorgvuldig te werk gegaan.”
Bestuurder B. Keulen van Vakbond de Unie zei in een reactie dat de toekomst van NedCar afhangt van mogelijkheden om de verkopen van Colt en Smart te verhogen. De Unie maakt zich grote zorgen. „Als NedCar straks onder de kritische massa wegzakt, is het een lange oefening om nog tot 2009 door te gaan.” Volgens Butschek is die kritische grens nog lang niet in zicht.
De directeur kon verder niets zeggen over de slepende onderhandelingen tussen eigenaar Mitsubishi en klant DaimlerChrysler van NedCar over de herverdeling van het aandelenpakket. Nu is het noodlijdende Mitsubishi enig aandeelhouder. Butschek verwacht dat rond maart meer duidelijkheid komt over de vraag of en hoeveel aandelen DaimlerChrysler overneemt.