Beetje meer asfalt voor getergde filerijder
Het Nederlandse verkeer hoeft vanaf maandag een beetje minder stil te staan. Met de officiële ingebruikname van de eerste spitsstroken op de A50 bij Heteren en A28 bij Zwolle krijgen de auto’s iets ruimer baan bij grote verkeersdrukte.
Het fileprobleem in Nederland groeit. In november van dit jaar stond het verkeer op de rijkswegen meer vast dan ooit, zo bleek uit cijfers van de VID (de VerkeersInformatieDienst). Slecht weer en de glibberwegen in de Randstad verergerden het fileleed.
Via de Spoedwet Wegverbreding (2003), die voorziet in de aanleg een aantal tijdelijke extra rijbanen voor in de spitsuren (’spitsstroken’), wil minister Peijs van Verkeer de fileproblemen versneld aanpakken. De eerste spitsstroken langs de A50 en A28 konden zodoende twee jaar sneller gerealiseerd worden.
Het offensief tegen het fileleed heeft dit jaar echter een behoorlijke tegenslag moeten incasseren toen de Raad van State Peijs terugfloot. De realisatie van zes spitsstroken, waaronder die op de A2–A27 tussen Everdingen en Lunetten, bleek in strijd met de (Europese) regels voor luchtkwaliteit. Deze moeten mensen beschermen tegen te vuile lucht.
De verkeersminister stelde dit euvel op te lossen met een „noodwetje" zodat het extra asfalt voor het spitsverkeer gerealiseerd kan worden. Gebleken is dat de Europese regels voor luchtkwaliteit strenger worden uitgelegd in het Nederlandse besluit dan elders. Staatssecretaris Van Geel van Milieu bekijkt nu hoe dat kan. Zodra duidelijk is waar het verschil zit, zal hij een voorstel indienen om dit te repareren. Een woordvoerder van het ministerie van VROM verwacht dat dat begin volgend jaar zal zijn. Of die reparatie de weg vrij zal maken voor de nieuwe spitsstroken, moet dan blijken.