Minister Wiersma geïrriteerd over kwaliteit Cornelius Haga Lyceum
Onderwijsminister Dennis Wiersma heeft „met veel zorgen en irritatie” een inspectierapport gelezen over het Amsterdamse Cornelius Haga Lyceum (CHL). De Inspectie van het Onderwijs heeft alle drie afdelingen als „zeer zwak” gekwalificeerd. Daarmee zijn „opnieuw schadelijke gevolgen voor de kwaliteit van onderwijs voor vele leerlingen” vastgesteld, aldus Wiersma. Zijn ministerie ligt al jaren overhoop met de islamitische school.
„Dat het CHL niet in staat is beter onderwijs te bieden is allereerst verschrikkelijk nieuws voor de leerlingen; dit gaat ten koste van hun ontwikkeling”, schrijft Wiersma aan de Kamer. „Mijn geduld hierop kent een einde, we kunnen een jarenlange zorgwekkende situatie niet van onze kant laten gaan.” Volgens hem moet de school „serieus werk” maken van kwaliteitsverbetering.” Hij kondigt ook aan in overleg te treden met de inspectie om te kijken welke „andere stappen” gezet kunnen worden.
Wiersma spreekt in zijn brief ook zijn ergernis uit over het feit dat de school heeft geprobeerd via de rechter de publicatie van het rapport tegen te houden. „Tot op heden gaat helaas veel aandacht van het bestuur naar juridische procedures, terwijl juist alle tijd en energie naar leerlingen moet gaan.” De school wilde geen publicatie omdat er geen rekening was gehouden met recente leerresultaten, maar bestaat volgens de inspectie te kort om die resultaten mee te rekenen.
De kwaliteit van zowel vmbo-g/t (mavo), havo als vwo van het jonge Haga Lyceum moet flink beter, zegt de onderwijsinspectie. De islamitische instelling, die onder meer in het nieuws kwam door bestuurlijke problemen, moet binnen een jaar verbetering laten zien, anders kan ze de financiering verliezen.
Leerkrachten en andere begeleiders moeten bijvoorbeeld de ontwikkeling en vorderingen van leerlingen beter volgen en leerlingen die dat nodig hebben meer ondersteunen, zegt de inspectie in de samenvatting voor de ouders. Op de mavo en de havo dienen de lessen zelf ook beter te worden. Het is ook zaak om leerlingen beter „bij de les” te gaan houden. De leerkrachten moeten verder meer rekening houden met verschillen tussen hun pupillen.
De school moet ook „in beeld brengen” of leerlingen zich veilig voelen op school, het veiligheidsbeleid beter op peil brengen en regelen dat er meer rust gaat heersen. De inspectie verwacht ook dat de schoolleiding duidelijker maakt welke doelen ze voor ogen heeft, zodat er gericht aan alle verbeteringen kan worden gewerkt.